De Europese Commissie stelt dat Watertruck+ alleen nieuwe ladingstromen mag aantrekken. Op vragen van de Europese Schippers Organisatie (ESO) heeft DG MOVE geantwoord dat de nieuwe, gesubsidieerde, bakken en boten geen lading mogen vervoeren die nu al over het water gaan. Dat meldt Koninklijke BLN-Schuttevaer.
“Daarnaast moet goed onderbouwd worden waarom de nieuwe trafieken niet met bestaande schepen gedaan kunnen worden’, aldus BLN-Schuttevaer, dat lid is van de ESO. De Nederlandse brancheorganisatie concludeert: “Kortom, Watertruck+ mag niet marktverstorend werken.”
Het Vlaamse project Watertruck+ behelst de bouw en exploitatie van drie duwboten en 34 duwbakken (van 38,50, 40 en 50 meter lengte). De totale kosten zijn 23 miljoen euro. Daarvan betalen de Europese Commissie (11,5 miljoen voor de investering) en Vlaanderen (2 miljoen voor administratieve ondersteuning) meer dan de helft. Ruim 9 miljoen euro moeten de deelnemende binnenvaartoperators opbrengen.