- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDuits Masterplan goederenvervoer op de schop

Duits Masterplan goederenvervoer op de schop

- Advertentie -

Delen

De Duitse bondsregering gaat haar ‘Masterplan voor het goederenvervoer en de logistiek’ aanpassen. Staatssecretaris Andreas Scheuer van Verkeer van heeft alle sectorvertegenwoordigers gevraagd maatregelen uit het plan te benoemen die gewijzigd of verwijderd kunnen worden. In een brief aan de staatssecretaris zet binnenvaartorganisatie BDB op een rij welke maatregelen er op binnenvaartvlak te nemen zijn.

Staatssecretaris Andreas Scheuer. (foto www.andreas-scheuer.de)

Al binnen enkele maanden wil het Duitse verkeersministerie een aangepaste versie van het Masterplan voorleggen. Het is onder meer de bedoeling om maatregelen te schrappen die het goederenvervoer alleen maar duurder zouden maken. Ook moet het transitvervoer efficiënter georganiseerd worden en mogen de verschillende vervoersmodi in de toekomst niet meer tegen elkaar worden uitgespeeld. In de loop van april vinden hierover gesprekken plaats met de sectorvertegenwoordigers.

Havenconcept te beperkt
“We staan volledig achter de doelstelling van het Masterplan om de verkeerswegen optimaal te benutten, het vervoer efficiënt te organiseren en hierbij meer trafieken naar de waterwegen te verschuiven”, schrijft BDB-directeur Jens Schwanen in een brief aan het verkeersministerie.
Schwanen wijst erop dat enkele belangrijke maatregelen voor binnenvaart en binnenhavens gebundeld zijn in het Nationale Havenconcept, dat deel uitmaakt van het Masterplan. Maar volgens de BDB omvat dit Havenconcept slechts een deel van de maatregelen die nodig zijn om het systeem waterwegen te sterken. Zo ligt de nadruk te zeer op containertransporten en gecombineerd vervoer, terwijl knelpunten als diepgangbeperkingen en te kleine sluizen helemaal niet worden vermeld.

Tekort aan ligplaatsen
De BDB wijst ook op het tekort aan ligplaatsen. “Hierdoor kunnen binnenvaartondernemers op sommige plaatsen nauwelijks de wettelijk verplichte rusttijden respecteren.”
De bond vraagt de overheid voldoende geld ter beschikking te stellen om de ligplaatsconcepten van de vaarwegbeheerders verder te ontwikkelen en te voltooien. Ook moet er een sensibilisatiecampagne komen om lokale gemeenschappen en bedrijven te overtuigen van de noodzaak van lig- en auto-afzetplaatsen.

Innovatieprogramma
Verder vraagt de BDB om financiële steun voor innovatieve technologieën in de binnenvaart. Een adequaat subsidieprogramma bestaat nog steeds niet, hoewel dat wel aangekondigd was. Er is wel een ‘richtlijn over subsidies voor de modernisering van de Duitse binnenvaartvloot en pilotprojecten voor innovatieve techniek in de binnenvaart’.
Maar welke maatregelen hiermee precies gesubsidieerd kunnen worden, is volgens de BDB onduidelijk. Ook vindt de bond het subsidieniveau te laag.

Transitverkeer
Via de vaarwegen wordt in Duitsland een groot deel van het transitverkeer afgewikkeld. Als de overheid transitvervoer efficiënter wil organiseren, dan moet ze ook relevante Noord-Zuid- en West-Oost-verbindingen zoals de Elbe en het Main-Donau-kanaal in het Masterplan opnemen.
De BDB wijst op de knelpunten op deze vaarwegen: diepgangproblemen, te lage bruggen en te kleine sluizen. Algemeen vraagt de bond om het wegwerken van bottlenecks op de vaarwegen op te nemen in de maatregelencatalogus. Zo zou het versnellen van de bouw van grotere Moezelsluizen een echte efficiencyslag zijn.

(Sarah De Preter)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -