- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDe ‘Dame’ vaart voortaan elektrisch

De ‘Dame’ vaart voortaan elektrisch

- Advertentie -

Delen

Vorig jaar bracht de uitspraak van de Raad van State weer positieve toekomstverwachtingen onder Amsterdamse ondernemers met rondvaartschepen, voor exploitatie en verduurzaming. Zo besloot Rederij Belle tot het volledig elektrisch maken van de Dame van Amstel. Een ander schip, de Adeline, volgt spoedig.

Rederij Belle had investeringsproblemen door het nieuwe vergunningenbeleid van de gemeente. De kostbare operatie van richting de twee ton per schip was niet te verantwoorden door de beperkte looptijd van vergunningen om in Amsterdam te
mogen varen. De hoogste rechtsinstantie van het land floot de gemeente terug.

Capaciteit

Grote salonboten van 60 tot 75 personen vragen om meer accucapaciteit en stroom dan kleine schepen; dus valt de ombouw ook duurder uit. Ook langere tochten vergen meer energie.

Opvallend is dat het verwachte verbruik van de 21 meter lange Dame van Amstel voor de aandrijving bij rustig varen maar 5 kWh is. Zo’n zelfde hoeveelheid stroom is echter per uur ook nodig voor de verwarming (met infraroodpanelen) en de catering. Het blijft dus goed opletten met 100 kW accucapaciteit.

Voor tochten op de Vecht en Amstel buiten Amsterdam moet er gepland worden om met 380 Volt te kunnen laden; de infrastructuur daarvoor is nog niet toe­reikend. Met de gekozen heftruckaccu’s kan grofweg maar acht uur gevaren worden. Voor een dagtocht elders moet je naar en van de locatie extra laden. Een probleem waar eigenaren van Rederij Belle Alfred Vellekoop en Sacha Emmerik verwachten wel oplossingen voor te vinden.

Meer plezier voor passagiers

De voordelen van elektrisch varen zijn enorm, vinden de ondernemers. “Geen diesellucht zomers als alles open staat aan boord. De diesel staat immers voorin, dus uitlaatgassen kunnen naar binnen waaien. Varen gebeurt stil; gasten hebben geen last van motorgeluid.”

Ook de winst voor het milieu en het klimaat zijn evident – al gebruiken salonboten sowieso maar enkele liters diesel per uur. Vellekoop, de technische man van de rederij, is al een jaar bezig om de ombouw snel en goed te laten verlopen. “Op voorhand alles meten, berekenen en plannen”, stelt hij. “De zes accubakken zijn tijdens het seizoen al gemaakt en in de loze dagen geplaatst.”

Hiervoor hoefden maar enkele stukken van de vloer open. Toen het schip op 6 januari op de werf kwam, zaten de accu­bakken er dus al in en hoefden alleen de accu’s nog maar geplaatst te worden. “Doe je dit niet op deze manier, lig je een maand langer op de scheepswerf.” De rederij koos, net als eerder, voor Wed. K. Brouwer Scheepswerf in Zaandam.

(foto E.J. Bruinekool Fotografie)

Certificaat

De volgende stap was de motor uit het vooronder halen en de 16 meter lange schroefas afzagen en een nieuwe koppeling maken aan de elektromotor. Geen 35 kW, maar 45 kW… oversized met het oog op de toekomst en meer dan voldoende vermogen tegen een geringe meerprijs. Daarna de koeling voor de motor aansluiten, door de romp. Vervolgens alle bekabeling aanleggen en de hele scheepsbediening op de schop nemen. Daarmee is de Dame compleet vernieuwd en meer dan up-to-date. Nadat het technische werk was afgerond, is het interieur weer teruggeplaatst en opnieuw strak in de lak gezet.

Op 6 februari vond de inspectie plaats en ontving Rederij Belle een nieuw certificaat. Daarmee begint het nieuwe leven voor de nu elektrische Dame. De Adeline is in 2026 aan de beurt voor eenzelfde operatie – in het jaar waarin dat schip honderd wordt. Dat is daarna aan de buitenkant een prachtig, klassiek vaartuig met een supermoderne binnenkant.

Duurzaam Gastvrij

Voor de hele vloot van Rederij Belle komt er meer kijken qua verduurzamen. Duurzaamheidsadviseur Cleo Diesveld heeft vanuit strategisch adviesbureau Stravita een duurzaamheidsonderzoek gedaan. Elke stap die de salonboten Adeline, Belle van Zuylen, Dame van Amstel en Emma ondergaan, is vastgelegd, en dat geldt ook voor de andere twee vaartuigen van de rederij: de stoomboot Succes en de lemsteraak Grote Jager. Alle tochten en acties zijn in de toekomst gebaseerd op duurzaam ondernemen.

Diesveld regelde ook de subsidieaan­vragen voor de verbouwing van de Dame van Amstel en de Adeline. Met als doel ‘Duurzaam Gastvrij’ te behalen. Dat is het Nederlandse keurmerk voor duurzame bedrijven in de vrijetijdssector. De medewerkers worden er speciaal voor geschoold. Duurzaam Gastvrij heeft als doel om duurzaamheid in de vrijetijdsbranche te bevorderen en de impact op het milieu te verminderen.

Alles aan boord wordt geregistreerd: watergebruik, afval en lozen. Ook toeleveranciers en cateringbedrijven worden zoveel mogelijk geselecteerd op hun gedrag. Maar ook schoonmaakmiddelen en andere gebruiksartikelen worden ‘ecovriendelijk’ ingekocht. Dat geldt ook voor de schroefassmering.

Door Evert Bruinekool

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -