Damen haalt Duitse fregattenorder definitief binnen

0
(illustratie Damen Shipyards)

Damen Shipyards heeft definitief de opdracht binnen voor de bouw van vier MKS-180 fregatten voor de Duitse marine. Het contract met het Bundesamt fur Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr werd vrijdag 19 juni ondertekend. Damen treedt op als hoofdaannemer en zal de bouw, samen met partners Lürssen, Blohm+Voss en Thales, voornamelijk in Duitsland uitvoeren.

Deze combinatie van bedrijven was eerder uitgeroepen tot winnaar van de Europese aanbesteding. Het is de grootste in de geschiedenis van de Duitse marine. Op 17 juni gaf de begrotingscommissie van de Duitse Bundestag groen licht voor de benodigde financiële middelen. Het contract dat nu is ondertekend, luidt het begin in van de ontwerp- en bouwfase.

De vier fregatten komen in de jaren 2027 tot 2031 in de vaart. Ze kosten ongeveer 4,6 miljard euro. Er is een optie afgesproken. voor de levering van nog eens twee extra fregatten na 2032.

“Nederlandse gouden ecosysteem”

Ongeveer 80 procent van de investering wordt besteed in Duitsland. De schepen worden gebouwd bij Blohm+Voss in Hamburg, maar deels ook op andere scheepswerflocaties in Duitsland. Onder andere in Bremen, Kiel en Wolgast. Daarnaast werken zo’n honderd kleine en middelgrote ondernemingen uit de maritieme industrie, machine- en installatiebouw mee aan de schepen. Deze bedrijven zijn afkomstig uit bijna alle Duitse deelstaten.

Hein van Ameijden, managing director van Damen Schelde Naval Shipbuilding, zegt: “Ik ben ervan overtuigd dat we met MKS-180-project een hoogwaardig fregat bouwen, dat voldoet aan alle wensen van de Duitse marine. Het is een Duits-Nederlands project. We werken al goed samen met onze partners in Duitsland: Luerssen, Blohm+Voss, en met Thales.”

“Het project biedt ook perspectieven voor verdere Europese samenwerking. De jarenlange samenwerking tussen Damen en Thales als onderdeel van het Nederlandse gouden ecosysteem, is een belangrijke factor in dit succes. Als Nederland blijft investeren in innovatieve projecten voor de eigen marine, kunnen we onze rol binnen de Europese marinebouw verder uitbreiden. Dat is goed voor de strategische rol van Nederland, passend binnen de ‘Defensie-Industrie Strategie’.”

Thales

De Duitse toegevoegde waarde en kennisontwikkeling geldt ook voor de binnen het project aangeschafte missiesystemen van Thales. Ongeveer 70 procent wordt geleverd door de Duitse vestigingen van Thales in Kiel en Wilhemshaven. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met talrijke onderaannemers.

“Dit historische contract voor zowel de Duitse Marine als Thales is de kroon op meer dan 50 jaar samenwerking”, zegt Gerben Edelijn, CEO van Thales Nederland. “Het bevestigt onze wereldwijd leidende positie op het gebied van high-end marinemissiesystemen. De vrouwen en mannen aan boord van deze innovatieve fregatten, kunnen vertrouwen op onder andere de nieuwste technologieën op het gebied van ‘cyberdefense’, radar en vuurleiding. Het AWWS-systeem dat wordt ontwikkeld voor de Nederlandse en Belgische marines, stelt straks ook de Duitse marine in staat dreigingen van vandaag en de komende decennia, te weerstaan.”

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.