In maart 2015 start BCTN met het binnenvaarttransferium in Alblasserdam. De operator noemt het Container Transferium Rotterdam-Oost en ‘het derde Rotterdamse containergebied’. de terminal is bedoeld om containers snel van de Maasvlaktes naar het achterland te krijgen en vice versa en de snelweg A15 naar het havengebied te ontzien.
BCTN exploiteert al terminals in Den Bosch, Nijmegen, Venray en het Belgische Meerhout. Het transferium is er gekomen op initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam. De zeehaventerminals en containerrederijen hebben zich met een "letter of support" gecommitteerd om er gebruik van te gaan maken. ‘Rotterdam-Oost is onlosmakelijk verbonden met de Maasvlakte-uitbreiding en vooral het bereikbaar houden hiervan.’ aldus BCTN. In Alblasserdam lossen en laden vrachtwagens straks containers die anders via de overbelaste A15 naar de Maasvlakte gereden worden.
De operator noemt het Container Transferium Rotterdam-Oost en ‘het derde Rotterdamse containergebied’.
Vanuit het transferium varen dagelijks binnenvaartshuttles naar alle containerterminals op de beide Maasvlakte: APMT, APMT2, ECT, RWG en Euromax. Containers afgeleverd in Rotterdam-Oost worden gegarandeerd de volgende dag gelost op de Maasvlakte en vice versa. BCTN: ‘Deze garantie is een zegen voor de wegtransportplanners en logistieke partijen weten dus precies waar zij aan toe zijn.’
Extended gate
Rotterdam-Oost is een "extended gate" inclusief "full-service maintenance & repair"-depot. Lege containers worden na aankomst nagekeken en indien nodig gereinigd en/of gerepareerd. Het transferium wordt dus een ‘pick-up’ en ‘drop-off’ locatie voor zowel volle als lege containers.
‘Het container Transferium is dus razend interessant voor wegtransporteurs uit het achterland’, vidnt BCTN. ‘Chauffeurs kunnen er een retourtje Maasvlakte mee ontlopen (2 keer 60 kilometer). Inclusief de behandeltijd op de zeehaventerminal, scheelt dat drie tot vier uur.’
75 procent van de Maasvlakte-containers die Rotterdam verlaten passeert Alblasserdam. BCTN richt zich met Rotterdam-Oost op containertransporten over de weg die niet via een ‘inland terminal’ afgehandeld kunnen worden.
50 procent besparing
Partijen kunnen met Rotterdam-Oost tot 50 procent besparen op hun transportkosten (traject Transferium-Maasvlakte), belooft BCTN. ‘Nu de economie aantrekt, stijgt het aantal overgeslagen containers op de Maasvlakte. Ondanks wegverbredingen is de filedruk op de A15 echter toegenomen. Tussen Rozenburg en Ridderkerk staan dagelijks lange files. Rotterdam-Oost is de beste bestrijder daarvan, aangezien het laatste stukje niet meer via de weg hoeft maar per binnenvaartshuttle kan. Minder kilometers, minder tijd, minder kosten – dát is de besparing.’
Zeerederijen kunnen CY Rotterdam-Oost aan hun klanten aanbieden. Zowel bij carrier haulage als merchant haulage. Klanten krijgen dan de keuze tussen ophalen/afleveren bij de Maasvlakte of in Rotterdam-Oost tegen een kleine meerprijs.