Het CDA springt in de bres voor de traditionele zeezeilschepen in Nederland. CDA-Kamerlid Eddy van Hijum en Europarlementariër Corien Wortmann willen dat de Europese Commissie juridische stappen onderneemt tegen Duitsland en Denemarken, die in hun havens Nederlandse zeezeilschepen aan de ketting leggen.
De reden daavoor is dat zij de Nederlandse veiligheidscertificaten voor zeezeilschepen niet erkennen. Duitsland en Denemarken baseren zich op internationale SOLAS-veiligheidsvoorschriften, die zijn ontworpen voor cruise- en passagiersschepen. Om te kunnen voldoen aan deze veiligheidseisen moeten er forse investeringen worden gedaan en aanpassingen worden gepleegd, die afbreuk doen aan het historisch karakter van traditionele zeilschepen. Het CDA vreest dat hierdoor een economisch vitale bedrijfstak en een rijke maritieme traditie voor Nederland verloren gaan.
Hardere actie gevraagd
Op initiatief van CDA-Kamerlid Van Hijum heeft het Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven van de Tweede Kamer een onderzoek uitgevoerd naar de certificering van zeezeilschepen in relatie tot nationale en internationale regelgeving. Uit dit onderzoek, dat 13 mei verscheen, blijkt volgens hem dat Duitsland en Denemarken zich ten onrechte beroepen op internationale verdragen. Beide landen belemmeren het vrij verkeer van diensten en stellen eisen aan Nederlandse schepen die niet proportioneel en wellicht zelfs discriminatoir zijn. Het onderzoek schetst voorts wat de regering en de Tweede Kamer aan het probleem kunnen doen.
Volgens Van Hijum is het onderzoek een enorme steun in de rug voor de chartervaart. Ook laat het rapport volgens hem zien dat de onderhandelingspositie van Nederland juridisch vele malen sterker is dan gedacht. Van Hijum vindt dat staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat zich in de onderhandelingen tot dusverre te slap heeft opgesteld en pleit er voor dat de Nederlandse regering zelf een klacht indient bij de Europese Commissie. De regering kan de Commissie zo dwingen om binnen een redelijke termijn een duidelijk standpunt in te nemen. Op basis van deze klacht kan de Commissie vervolgens een zogeheten inbreukprocedure starten.
"Maak einde aan onzekerheid"
CDA-Europarlementariër Corien Wortmann, die de kwestie al meerdere malen aankaartte bij de Europese Commissie, steunt de opvatting van haar partijgenoot van harte. “Aan de grote onzekerheid voor de schippers en exploitanten van de schepen moet zo snel mogelijk een einde komen”, stelt Wortmann. Zij zal er bij de Europese Commissie op aandringen om snel een standpunt in te nemen en op basis daarvan eventuele vervolgstappen te zetten.
Ook pleit Wortmann er voor om in de Europese regels meer duidelijkheid te creëren over de gewenste uitzonderingspositie voor zeezeilschepen. De Europarlementariër bezocht 14 mei de bruine vloot aan de kade van Kampen, waar ze in gesprek ging met schippers en vertegenwoordigers van de Vereniging voor Beroeps- en Chartervaart (BBZ).