Bovenrolwagen voor binnenhoofd nieuwe zeesluis IJmuiden

0
(foto’s Ko van Leeuwen)

Met een geslaagde operatie op 4 november is de deurkas in het binnenhoofd van de nieuwe zeesluis IJmuiden voorzien van een bovenrolwagen. Die vormt de aandrijving om de sluisdeur te openen en te sluiten. In maart was al zo’n aandrijfinstallatie in de deurkas van het buitenhoofd geplaatst.

Het hijswerk om de bovenrolwagen op zijn plaats te brengen was een precisiewerk. Daarom nam de hele operatie in totaal circa acht uur in beslag. Omdat de installatie 200 ton weegt, waren gunstige weersomstandigheden, waaronder weinig wind, een vereiste.

Speciaal transport

Met een speciaal transport is de bovenrolwagen hangend in een drijvende bok aangevoerd vanaf de Amerikahaven in het westelijk havengebied. Na het positioneren van de drijvende bok tegen de deurkas van het binnenhoofd is de aandrijving op z’n plek geplaatst. Na het inhangen zijn vervolgens de rijdekken gepositioneerd waar straks het verkeer over heen rijdt.

De aandrijving telt zes hydromotoren. De bovenrolwagen komt bovenaan de achterzijde van de sluisdeur en verplaatst zich over een geleiderail met een zogeheten pennenbaan. Grote tandwielen (bonkelaars) grijpen in die baan en zorgen zo dat de deur heen en weer beweegt. De bovenrolwagen 14 bij 7 bij 5,50 meter.

Nieuwe zeesluis IJmuiden

Sinds 2016 wordt in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Naar verwachting wordt de sluis begin 2022 in gebruik genomen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.