- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenvaart zit boven gemiddelde omzetgroei transportsector

Binnenvaart zit boven gemiddelde omzetgroei transportsector

- Advertentie -

Delen

‘De transport- en logistieksector ziet het vrachtvolume dit jaar weer toenemen. Omzetgroei ligt daarmee in het verschiet. Toch betekent dit zeker niet over de hele linie meteen voorspoed. Achterblijvende vrachtprijzen zijn traditioneel het kritische punt en dit geldt nu versterkt. Dit geldt voor het wegvervoer en de binnenvaart, maar speelt ook in de zeevaart.’ Dat stelt het ING Economisch Bureau in zijn Kwartaalbericht Transport & logistiek.

Met een groeivooruitzicht van 2 procent voor 2014 doet de binnenvaart het helemaal niet slecht. Voor de totale sector van transport en logistiek rekent de bank op een omzetgroei van 1,2 procent.

Overgangsjaar
De algemene economische groei heeft een positief effect op de transportsector, blijkt uit de cijfers van de ING-onderzoekers. Dat werd in het laatste kwartaal van 2013 ingezet en de ‘aanhoudende groei in de eerste twee maanden van dit jaar wijst op een aantrekkende logistieke markt in de eerste helft van dit jaar’. 2014 wordt weliswaar een jaar van herstel, maar blijft ook nog een overgangsjaar, waarschuwt ING.

 

Niet alleen voor de binnenvaart, maar voor de hele sector geldt volgens de bank: ‘Ondanks dat schaalvergroting zich op verschillende plaatsen in de sector heeft ingezet, is de versnippering is nog altijd groot. Vanwege de geringe marktmacht ten opzichte van door-gaans veel grotere verladers, slagen weinig bedrijven erin een passende prijsverhoging te realiseren. Wat winstgevendheid betreft laat de sector het dal nog niet achter zich.’

Aantrekkende Duitse industrie
‘De binnenvaartsector heeft het afgelopen jaar iets minder negatief afgesloten dan verwacht. De omzet liep gemiddeld nog licht terug (-0,4%) en ligt daarmee nog 13% lager dan 5 jaar geleden (2008). Vanaf de zomer van vorig jaar kon de droge ladingvaart meeliften op de aanzwellende aanvoer van industriële (en energie-)grondstoffen naar Duitsland die vooruitlopend op de aantrekkende productie op gang kwam.’
De vooruitzichten voor het vrachtvolume in de drogeladingvaart beoordeelt ING ook voor 2014 redelijk positief (+1,5 tot +2 procent). ‘Belangrijkste aanjagers zijn de verder aantrekkende (Duitse) industrie en toenemende Nederlandse verladersinitiatieven voor vervoer via inland terminals. Ook zijn er nog steeds kansen voor groei in het vervoer van containers naar en vooral vanuit Duitsland (exportlading). De capaciteitsbeperking door aanleg van het derde spoor in aansluiting op de Betuwelijn zorgt voor toenemende mogelijkheden.’

Stoorfactor
Toch blijft de overcapaciteit een stoorfactor. ING Economisch Bureau: ‘In de kleinschalige structuur van de sector is de afgelopen tijd ondanks discussie over samenwerking nog weinig veranderd, waardoor fundamentelere verbetering vooruit wordt geschoven. Dit maakt rendabel ondernemen op individueel niveau nog steeds lastig.’
‘De tankvaart kent een grootschaliger structuur en staat er begin 2014 nog altijd beter voor dan de droge ladingvaart. Productiegroei in de chemie zorgt hier voor een grotere vervoersvraag, maar lagere olieprijzen op de termijnmarkt en groeiende opslagcapaciteit hebben de handelsstromen tussen de havens verminderd en de behoefte aan ‘floating storage’ getemperd. Al met al is het volumeperspectief op korte termijn redelijk goed en wordt binnenvaart beschouwd als onmisbare modaliteit, maar zou de sector met een ´schone lei´ moeten kunnen beginnen om echt uit het dal te komen.’

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -