- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenvaart is wachttijden Antwerpse terminals beu

Binnenvaart is wachttijden Antwerpse terminals beu

- Advertentie -

Delen

De klachten over vertragingen bij Antwerpse containerterminals nemen toe.  De ICBO, de vereniging van containerbinnenvaartoperators in Antwerpen, schakelt nu een onafhankelijk deskundige in om de problemen met de afhandeling van binnenschepen te analyseren en verbeteringen voor te stellen.

De containeroverslag in de Antwerpse haven zit al jaren in de lift. Zowel op linker- als op rechteroever worden de kaaien maximaal benut aan de zeezijde. De wachttijden voor binnenschepen lopen op. Het probleem speelt al langer en het Havenbedrijf lanceerde al een reeks initiatieven om de congestie te verminderen.

 

Verliezen

“Helaas met onvoldoende resultaat”, stelt de ICBO. De containeroperators zeggen dit jaar al 3 miljoen euro verlies te hebben gemaakt als gevolg van wachturen. Als het zo doorgaat, kan dit bedrag verder oplopen tot 7 miljoen euro.

“Wij kunnen deze verliezen niet doorberekenen naar onze klanten. Maar nog erger is dat de betrouwbaarheid van de binnenvaart hierdoor dramatisch afneemt. Klanten worden ontevreden en beginnen uit te kijken naar alternatieven.”

Filip Verbeke, de afgelopen tien jaar actief als onafhankelijk transportdeskundig voor NV De Scheepvaart, gaat de situatie op verzoek van de ICBO in kaart brengen. Het streven is met alle betrokken partijen tot een oplossing te komen. Behalve de binnenvaartoperators gaat het om terminals, rederijen, verladers, het Havenbedrijf en de politiek.

Volgens de ICBO is de enige uitweg het implementeren van een havenbrede lichterplanning. Om die goed te laten functioneren, moeten de betrokkenen meer informatie uitwisselen.

 

foto: Havenbedrijf Antwerpen

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -