Binnenvaart heeft last van Duitse energietransitie

0

De Nederlandse binnenvaart zal de komende vijf jaar groeien, maar deze groei vlakt langzaam af. Dat voorspelt Panteia. Voor 2018 verwacht het onderzoeksbureau nog een groei van 0,5 procent. Daarna is het groeipercentage gemiddeld 0,35 procent per jaar bedraagt. Het totale vervoersvolume van de binnenvaart ontwikkelt zich naar 323 miljoen ton in 2022, een groei van 1,9% ten opzichte van 2017.

De cijfers komen uit de jongste middellange termijnprognose voor de binnenvaart, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. Oorzaak voor de beperkte groei is de Duitse energietransitie, die volumes van kolen en motorbrandstoffen terugdringt.

In het rapport Middellange Termijn Prognoses voor de Binnenvaart: 2018 – 2022 geeft Panteia inzicht in de ontwikkeling van de binnenvaart voor de komende vijf jaar. In het rapport wordt een uitsplitsing gemaakt voor de vervoersvolumes van droge ladingvaart, tankvaart en duwvaart.

Panteia verwacht onder andere een stijging van 6 miljoen ton in het vervoersvolume voor de droge ladingschepen tot 2022. Daarnaast blijkt uit schattingen dat tankvaart 2 miljoen ton extra lading zal gaan vervoeren en wordt voor de duwvaart een daling voorzien van 3 miljoen ton.

 

Droge lading: grootste groei in containers

Droge ladingschepen en samenstellen daarvan vervoerden in 2017 in totaal 178 miljoen ton aan lading. Hiervan was 71 miljoen bestemd voor de binnenlandse markt, 66 miljoen werd geëxporteerd naar met name Duitsland en België en vanuit die landen vond 41 miljoen aan invoer plaats.

Komend jaar wordt een volume verwacht van 181 miljoen ton; naar 2022 zal dit zich ontwikkelen tot 184 miljoen ton, een stijging van 3,4 procent ten opzichte van 2017. De groei vindt vooral plaats bij de grote motorvrachtschepen van 110 meter en langer (+8 miljoen ton) en de koppelverbanden (+3 miljoen ton). Kleine schepen kennen een dalend volume (-5 miljoen ton).

Het belangrijkste groeisegment tot 2022 is het vervoer van containers. Nieuw te openen containerterminals in Almelo en Lelystad dragen hier aan bij. Door groei in de woningbouw neemt ook de hoeveelheid aangevoerde bouwmaterialen per schip toe. Anderzijds wordt de groei gedrukt door de energietransitie in met name Duitsland: de aanvoer van kolen naar Duitse energiecentrales zal verder afnemen. Zo sluit komend jaar de energiecentrale bij Ensdorf (Saar) en dat kost de binnenvaart een volume van 400.000 ton.

 

Tankvaart: stijging in chemicaliënvervoer

In 2017 werd in totaal voor 98 miljoen ton aan natte lading vervoerd. Hiervan was 35 miljoen bestemd voor de binnenlandse markt, 36 miljoen werd geëxporteerd naar met name Duitsland en België en vanuit die landen vond 27 miljoen aan invoer plaats.

Voor komend jaar wordt een daling van het binnenlandse vervoer verwacht (-1 miljoen ton), terwijl de export juist met 1 miljoen zal toenemen. Het totaal vervoerde volume blijft hiermee stabiel. Naar 2022 zal het volume zich ontwikkelen tot 100 miljoen ton, een stijging van 2,0 procent ten opzichte van 2017. Er wordt vooral groei gezien bij het vervoer van chemicaliën: +2 miljoen ton. De energietransitie laat zich echter ook gelden bij de tankvaart. Zo neemt de uitvoer van aardolieproducten, zoals motorbrandstoffen (diesel en benzine) af.

 

Duwvaart: toename binnenland, daling export

In 2017 hebben duwstellen in totaal 41 miljoen ton aan lading vervoerd. Hiervan was 9,5 miljoen bestemd voor de binnenlandse markt, 29,5 miljoen werd geëxporteerd naar met name Duitsland en België en vanuit die landen vond slechts 2 miljoen ton aan invoer plaats.

Panteia verwacht de komende jaren een daling in het vervoerde volume. In 2018 zal naar verwachting 40 miljoen ton worden getransporteerd. Voor 2022 voorziet Panteia een vervoerd volume van 38 miljoen ton, een daling van 7,3 procent ten opzichte van 2017.

In het binnenlands vervoer rekent Panteia op een toenemende inzet van duwbakken, met name bij het transport van veevoeders. Het internationaal transport met duwbakken neemt echter af met 2,3 procent per jaar. Dit is het gevolg van de verplaatsing van kolen- en ertstransport van duwstellen naar koppelverbanden met één tot zelfs drie duwbakken.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.