De binnenvaart in Vlaanderen boekte zijn beste trafiekprestatie ooit. Dat blijkt uit de cijfers over het eerste half jaar, die Promotie Binnenvaart Vlaanderen vandaag publiceert. Maar de vereniging waarschuwt voor de gevolgen van de groeivertraging die momenteel merkbaar is.
PBV meldt: “Na twee jaar van sterk gedaalde volumes en zeer lage vrachtprijzen, heeft de binnenvaart in Vlaanderen tijdens het eerste semester van dit jaar een buitengewoon sterke prestatie neergezet. De recordvolumes weerspiegelen de krachtige groei van de Vlaamse en Europese economie in de afgelopen maanden, en de forse herneming van de activiteit in onze zeehavens.”
3,5 miljoen ton meer dan in 2010
In het eerste semester van 2011 werd 37.339.177 ton aan goederen vervoerd over de Vlaamse rivieren en kanalen. Dat was 3,5 miljoen ton of 10,5 procent meer dan vorig jaar. Tegenover het dieptepunt van het eerste semester van 2009 ligt de trafiek nu maar liefst 6,8 miljoen ton of 22,5 procent hoger.
“Het volume dat in het eerste halfjaar van 2011 werd vervoerd over onze waterwegen, is het grootste ooit. Het is de derde stijging van de semestriële trafiekcijfers in drie jaar. Het vervoerde volume ligt nu zelfs hoger dan het historisch record dat werd gevestigd in het eerste semester van 2008.”
Ook uitgedrukt in tonkilometers werd nooit eerder zo veel vervoerd: 2.368.288.681. Dat is ruim dan 200 miljoen tonkilometer (9,2 procent) meer.
Economisch klimaat versombert
Ondanks de mooie cijfers waarschuwt Promotie Binnenvaart Vlaanderen ervoor om de trend niet automatisch door te trekken over het hele jaar 2011. “Na het eerste semester is de economische situatie immers ook in ons land omgeslagen, nadat verslechterende groeicijfers al eerder waren vastgesteld in onze buurlanden. Het algemeen economisch klimaat is versomberd; het ondernemersvertrouwen is gedaald; en van alle kanten wordt gewaarschuwd voor een groeivertraging of erger.”
“Hoewel het te vroeg is om voorspellingen te doen voor de volgende maanden, is nu al duidelijk dat de trafiekcijfers over juli, augustus en september afzwakken. Ook de aangekondigde sluiting van de twee laatste hoogovens bij het Luikse ArcelorMittal zal ongetwijfeld een impact hebben op de jaarcijfers van de binnenvaart in Vlaanderen.”