- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAPM Rotterdam past kranen aan EEE-klasse aan

APM Rotterdam past kranen aan EEE-klasse aan

- Advertentie -

Delen

De APM-terminal op Maasvlakte 1 past vijf kranen aan. Door ze groter te maken wordt hun bereik 23 rijen containers, zodat ze de nieuwste schepen met een laadvermogen van meer dan 18.000 TEU aankunnen.

EEE-klasse
APM Terminals Rotterdam gaat vijf van zijn bestaande post-Panamax-kranen uitbreiden tot een bereik van 23 rijen containers, zodat het ook de nieuwste generatie ultra-grote containerschepen kan bedienen. De modernisering bestaat uit technische en software-aanpassingen.
Maersks EEE-klasse schepen hebben een capaciteit van 18.000 TEU en zijn de grootste ter wereld. Maersk Line heeft inmiddels vier van de geplande twintig schepen in deze klasse in de vaart genomen.

De Maersk Mc-Kinney Moller was het eerste schip van 18.000 TEU. Dat deed op zijn maiden trip in augustus de APM Terminal in Rotterdam aan. (foto APM Terminals)

De Marie Maersk, die op 6 december in Rotterdam arriveert en deel uitmaakt van de wekelijkse Azië/Noord-Europa AE10-dienst, is het eerste triple E-schip dat met de vernieuwde kranen wordt gelost.

23 rijen breed
“We passen ons aan en spelen voortdurend in op de behoeften van onze klanten om toonaangevende efficiëntie en productiviteit te leveren,” zegt Ben Vree, CEO bij APM Terminals Europa.
De arm van vijf van de dertien STS-kranen bij APM Terminals Rotterdam Maasvlakte 1, wordt aangepast voor gebruik bij de schepen met een capaciteit van meer dan 18.000 TEU’s en krijgt ook nieuwe operationele procedures.

APM Terminals Rotterdam is momenteel een van de drukste containerterminals in Europa en heeft in 2012 2,5 miljoen TEU’s afgehandeld. Een recent productiviteitsonderzoek van de JOC Group riep APM Terminals Rotterdam, met 92 kraanbewegingen per uur met een schip langszij (BMPH), uit tot de beste terminal in Europa, gemeten naar productiviteit. APM Terminals Rotterdam was niet alleen eerste in het JOC-onderzoek voor de regio Europa/Midden-Oosten/Afrika, maar is wereldwijd tevens de elfde terminal wat totale productiviteit betreft en vijfde als het gaat om schepen met een capaciteit van 8,000 TEU’s of meer, met 112 BMPH.

’s Werelds eerste schip met een laadcapaciteit van 18.000 TEU, de Maersk Mc-Kinney Moller, maakte op 16 augustus zijn maiden call bij APM Terminals Rotterdam. De schepen van de EEE-klasse zijn 59 meter breed en daarmee 9 meter breder dan de schepen van Maersks E-klasse, die een capaciteit van 15.500 TEU hebben.
Op schepen van de Triple E-klasse staan de containers 23 rijen breed op het dek, terwijl de huidige post-Panamax-kranen zijn ingericht op een bereik van 22 rijen containers. APM Terminals Rotterdam zette een nieuw productiviteitsrecord van de terminal neer op de Maersk Mc-Kinney Moller: de ‘berthproductiviteit’ bedroeg 215 bruto bewegingen per uur en de kraanproductiviteit 37,1 bruto bewegingen per uur.

Maasvlakte 2
De locatie van APM Terminals Rotterdam op Maasvlakte 2 gaat in november 2014 open met een aanvankelijke jaarlijkse doorvoercapaciteit van 2,7 miljoen TEU. De terminal, die de technologisch meest geavanceerde containerfaciliteit ter wereld zal zijn, wordt uitgerust met acht op afstand bestuurde super-Post Panamax-kranen, elk met een reikwijdte van 25 containers.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -