Na een record in het eerste kwartaal kende de haven van Antwerpen ook een uitstekend tweede kwartaal met mei als beste maand ooit. De haven behandelde in de eerste zes maanden van het jaar 118.648.143 ton goederen. Dat betekent een stijging van 6,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017.
De grootste aanjager blijft de containeroverslag: die noteerde een groei van 8,3 procent (in TEU’s) en kwam uit op 5.567.905 TEU. Mei was daarbij een recordmaand waarin de haven van Antwerpen voor het eerst een recordoverslag van meer dan van 1 miljoen TEU boekte.
Alle vaargebieden noteerden een groei, zowel in de aan- als de afvoer. Ondanks geopolitieke spanningen overheerst het gunstige economische klimaat met sterke groei in consumptiegoederen, automotive en chemicaliën. De overslag van lading binnen Europa groeide het sterkst met 14,2 procent. Dat is volgens het Havenbedrijf Antwerpen deels te verklaren door het terugwinnen van transhipment-lading die vorig jaar wegviel wegens een tijdelijk tekort aan havenarbeiders. De overslag uit/naar Noord-Amerika groeide met 10,3 procent (na een zwak eerste kwartaal in 2017) en op Azië was er een groei vant 3 procent.
Snel aan maximale containercapaciteit
Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf, licht de cijfers toe: “De sterke prestatie van de haven van Antwerpen, grootste economische motor van ons land, is goed nieuws voor onze economie in het algemeen. De groeicijfers bevestigen onze rol als wereldspeler en de voortdurende aantrekkingskracht van onze haven.”
Hij herhaalde zijn eerder gedane waarschuwing: “Ze bevestigen ook onze eerdere prognoses dat we in snel tempo onze maximale containercapaciteit bereiken. In de afgelopen periode hebben we onze optimale operationele capaciteitsgrens op de terminals vóór de sluizen ruim overschreden, wat concrete gevolgen kan hebben voor de efficiëntie. We blijven daarom beklemtonen dat bijkomende en nuttige containercapaciteit voor de sluizen hoogdringend is.”
Havenschepen Marc Van Peel zegt: “Wij waarderen de inspanningen van de Vlaamse overheid om in het complex project voor extra containercapaciteit voor onze haven tot een juridisch robuust voorkeursbesluit te komen. Wij pleiten nu voor vervolgonderzoek, onder meer naar de nautische haalbaarheid. Iedereen heeft belang bij een oplossing die ons in staat stelt om de vooropgestelde duurzame groei van onze haven te realiseren.”
Daling in ijzer en staal
Het conventioneel stukgoed kende een goede start aan het begin van het jaar maar daalde vervolgens door een afname in de aanvoer ijzer en staal. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar daalde de totale overslag met 6,5 procent naar 5.045.235 ton.
De daling van 8,5 procent in de aanvoer van ijzer en staal in de eerste zes maanden van 2018 schrijft het Havenbedrijf vooral toe aan de antidumpingheffingen die de EU oplegde op Chinees staal. Ook de aanvoer van staal uit India lag ver onder het niveau van vorig jaar.
De afvoer van staalproducten geeft daarentegen een omgekeerd beeld met een groei van 7,2 procent. “In vergelijking met dezelfde periode in 2017, zien we een sterke opleving van de staafafvoer naar de VS als gevolg van het anticiperend effect op de Amerikaanse importheffingen, die in juni ingingen.”
Deze heffingen zullen waarschijnlijk een negatief effect zullen hebben op de aanvoer van ijzer en staal. Gezien de verwachte dumping van staal vanuit de hele wereld op de Europese markt als gevolg van deze Amerikaanse heffingen, ligt het voor de hand dat EU maatregelen neemt om de eigen markt te beschermen.
Massagoed
Bij het vloeibaar massagoed was er een sterke stijging met 6,1 procent tot 38.296.955 ton. De grootste stijgers waren chemicaliën (+8,2%) en aardoliederivaten (+6,4%).
Droog massagoed groeide met 3,1 procent. Dat was vooral te danken aan de grotere overslag van meststoffen (+14,4%) en zand en grind (+57%), want kolen, ertsen, kaoline en schroot namen juist af.