De afwijzing door de NMa van de oplegregeling die voor de binnenvaart is voorgesteld, is onverteerbaar en onwenselijk, schrijft het Crisisberaad in een reactie.
Het Crisisberaad Binnenvaart is teleurgesteld over de afwijzende uitspraak van de NMa inzake het crisisplan binnenvaart. Crisisberaad-voorzitter Wim van Sluis noemt de afwijzing onverteerbaar en onwenselijk. “De NMa is niet opgericht om een in potentie gezonde bedrijfstak collectief in de afgrond te duwen.”
“De NMa miskent de specifieke kenmerken van de binnenvaart en wijst af op grond van een flinterdunne onderbouwing. Deze bijzondere tijd vraagt om een ruimere interpretatie van de mededingingsregels dan de NMa nu handhaaft”, aldus Van Sluis in een eerste reactie.
Het Crisisberaad legt zich niet bij de situatie neer en zal zich nu richten op de banken en de overheid. Een belangrijk punt daarbij is het voorkomen van het opnieuw in de vaart brengen van faillerende binnenschepen. Het opleggen van binnenschepen behoort, ook na de uitspraak van de NMa, nog steeds tot de mogelijkheden op individuele basis of binnen samenwerkingsverbanden tot 500.000 ton.
Koude sanering
Door de uitspraak van de NMa staat de binnenvaart, zonder nadere maatregelen, echter mogelijk aan de vooravond van een koude sanering. Het Crisisberaad gaat spoedoverleg met het kabinet en de banken voeren om uit deze impasse te komen.
Het Crisisberaad Binnenvaart heeft maandenlang overlegd met de NMa over het opleggen van binnenschepen. Om aan de eisen van de NMa te kunnen voldoen had het Crisisberaad de aanvankelijke plannen voor het opleggen van 30 procent van de vloot teruggebracht naar circa 12 procent. “Via een onderzoek door de Erasmus Universiteit is aangetoond dat het opleggen van zo een beperkt deel van de vloot geen invloed zou hebben op de mededinging.”
Niet mee eens
Van de zijde van de NMa is in het voortraject bevestigd dat in zo’n geval toestemming voor het opleggen van dat deel van de vloot zou kunnen worden verkregen, beweert het Crisisberaad. “De NMa is nu van mening dat er onvoldoende bewijs hiervoor is geleverd. Het
crisisberaad is het hier niet mee eens.”
Voor de binnenvaartmarkt heeft deze afwijzing ernstig negatieve effecten, stelt het Crisisberaad. “Reductie van scheepsruimte vindt niet plaats langs de natuurlijke weg van sanering, omdat schepen na faillissementen doorgaans in de markt aanwezig blijven en een gelijke inzet kunnen blijven plegen. Andere mogelijkheden om in te grijpen (wettelijk kader) vergen te veel tijd of zijn onder deze omstandigheden niet haalbaar.”
Lees hier het artikel over het ferme ‘nee’ van de NMa.