ABN AMRO: “Vooruitzichten tankvaart positief”

0

De vooruitzichten voor de tankvaart zijn “positief, maar wel uitdagend”. Dat stelt het Economisch Bureau van ABN AMRO in de vandaag (29 augustus) verschenen sectorupdate. De tankvaart kan onder meer profiteren van het verzet tegen chemietreinen die door stedelijke gebieden rijden.

De belangrijkste factor voor de binnentankvaart is de oliemarkt. De onderzoekers van de bank verwachten dat de olieprijs gaat stijgen, maar ook ‘in contango’ blijft. Dit betekent dat de verwachte olieprijs met een levering in de toekomst hoger ligt dan de huidige olieprijs.

“Daardoor verwachten wij dat de hoeveelheid olie(producten) vervoerd door de tankvaart stabiel blijft.” Groei voorspelt ABN AMRO in het vervoer van chemische producten. “Ook LNG is een groeimarkt, maar nog erg klein. Daarnaast kan de tankvaart een rol spelen in het vervoer van duurzame alternatieven voor fossiele brandstoffen.”

 

(foto Tekst & Toebehoren)

Toename

Het vervoer van natte bulk liet in de afgelopen jaren groei zien. In 2010 vervoerde de binnenvaart 99 miljoen ton in 2016 was dat 112,5 miljoen ton. In die periode werden het binnenlands vervoer, de aanvoer en doorvoer van lading belangrijker voor de tankvaart. Alleen de afvoer van natte bulk naar het buitenland werd minder belangrijk. Die afvoer maakt nog wel het grootste deel uit van het totale ladingpakket. Dit komt door de positie van Rotterdam als mainport voor natte bulk.

 

Chemische producten

Voor de chemische industrie voorziet ABN AMRO dit jaar een productiegroei van 3,1 procent verwacht en in 2018 van 3,2 procent. “Deze groei is gunstig voor de binnenvaart, want daardoor kunnen meer producten vervoerd worden.”

De chemische industrie in Nederland heeft wel last van toegenomen concurrentie. In het buitenland kunnen chemische producten tegen lagere kosten geproduceerd worden. Sinds medio 2012 was er een daling in de uitvoerwaarde van chemische producten. Dit jaar signaleren de bankeconomen echter een flinke groeispurt en hogere prijzen. Dat komt door de sterkere stijging van grondstofprijzen, de aantrekkende economie en toenemende bouwproductie.

De vervoerde volumes zijn sinds 2010 toegenomen. (illustratie ABN AMRO)

Verzet tegen treinen met gevaarlijke stoffen

ABN AMRO merkt op dat een voordeel voor de binnenvaart is dat de buitenlandse producten uiteindelijk ook naar de eindconsument in het achterland vervoerd moeten worden, via de grote Europese havens. “De tankvaart is uitermate geschikt om deze rol te vervullen. Zeker ook omdat er veel verzet is tegen het vervoer van gevaarlijke stoffen via het spoor. Deze treinen gaan namelijk vaak via steden. Door de verstedelijking zal dit verzet alleen maar groter worden. Deze treinen kunnen niet allemaal via de Betuweroute in verband met de vertraging in Duitsland van de aanleg van het derde spoor. De verwachting is daarom dat de tankvaart de komende jaren meer chemische producten zal vervoeren.”

 

Concurrentievoordeel

Op veiligheid en milieuvriendelijkheid scoort de binnenvaart goed, aldus ABN AMRO. “Mede doordat vanaf 2018 dubbelwandige schepen verplicht zijn. Ook in de toekomst zal de binnenvaart daarom een concurrentievoordeel houden ten opzichte van het weg- en spoorvervoer.”

Pijpleidingen zijn in dit opzicht een grotere concurrent; dat staat volgens de onderzoekers ook als veilig transport te boek. Maar: “Het bereik van pijpleidingen is echter veel beperkter dan van de tankvaart.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.