- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAmarone is 'gerijpt' bij Trico

Amarone is ‘gerijpt’ bij Trico

- Advertentie -

Delen

Vernoemd naar de fameuse wijn uit de omgeving van het Italiaanse Verona is de bunkertanker Amarone ontsproten bij Rensen Shipbuilding volgroeid in China, vier maanden lang gerijpt bij Shipyard Trico en als een grand cru op de markt gebracht door Amarone BV. Wanneer de bunkermast zijn ballast onstuimig overboord spuit, denk je even aan sprankelende wijn. Nuchterheid houdt het op water, waarna het stookolie wordt met de vlag van FTS Hofftrans in de mast.

De wensen van Scheepvaartbedrijf Amarone BV waren voor Shipyard Trico uitgangspunten bij de afbouw. Installeren moest met kwaliteit gebeuren, duurzaam zijn, milieuvriendelijk, efficiënt in gebruik en niet langer dan vier maanden duren. Ambitieuze doelstellingen – zolang het de investering maar rechtvaardigt! Met andere woorden: de kassa moet rinkelen.
De Amarone kreeg om half zes zijn IVW-certificaat aan de Volkerak en even voor zeszes belde FTS Hofftrans met de opdracht om voor hun dochterfirma International Slob Disposalhet waswater van een zeeschip over te nemen, en wel direct.

Vierde schip
Het is al het vierde schip dat Trico afbouwt voor Danny Werkman, die samen met Swintrans achter deze Amarone BV schuilt. Voor de werfmedewerkers van Alexander Durinck – met name projectleider Peter Snijders en voorman Robert Joosten – is het niettemin de eerste tanker in deze 135 x 15 meter grootte van ruim 6300 ton.
Voor de technische en praktische realisatie van de Amarone BV stonden Luit Nanninga en Rino Werkman op de payrol. De bunkertanker is voorzien van een PSI-leidingsysteem dat samen met vier Bornemanns van EP functie geeft aan achttien tanks. Een direct gestookte verwarmingsketel van Konutherm verwarmt de lading precies daarop afgestemd en voorkomt dat energie en euro’s nutteloos de pijp uit vliegen.

1500 vierkante meter dek
Nauwelijks had kapitein Maurice Robbemond zijn kwartier gemaakt op de Virage toen hij zijn plunjezak pakte om zijn ‘kooi’ op de Amarone in te richten. Het was een deal met Danny Werkman om op een groter schip drie jaar met echtgenote Janny Strootman te varen tot de schoolplicht van de kinderen. “Wat in z’n kop zit, zit niet in zijn….”, beweren vader en moeder Robbemond als we vragen naar de aspiraties die hun zoon op jonge leeftijd had. "Hij was nauwelijks zeven en was van de waterkant niet weg te slaan. Toen naar de Noorderhelling voor diploma’s, en daarna alleen maar varen."

Gert Jan de Gelder van Koedood, dat de motoren leverde. (foto’s johan de witte)

"De laatste afbouwweken hebben we meegedraaid. Janny heeft de woning naar eigen wens mogen inrichten”, zegt Maurice. We krijgen een lik van zijn Rottweiler die ons duldt als goed volk en gaan eens boven kijken.
Als een eiland ligt de door Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimmeringen gerealiseerde lessenaar in de enorme EBR-stuurhut. Beide firma’s hebben er hun specialisme en kwaliteit inventief in verwerkt. Uitzicht over een dikke 1500 vierkante meter dek bezaaid met een fabriek aan equipement, maakt duidelijk dat bunkeren een serieuze business is.

Hobby
In het nogal ruimtelijke hart van het schip wordt het zelfs even zoeken naar de twee toch respectabele Mitsubishi’s. Tijdens de proefvaart was er slechts één decibelletje te veel te horen volgens de IVW-meting. Trico heeft het geluid inmiddels met succes gereduceerd.

De Amarone is achtereenvolgens "een kanjer, werkschip alsook leerschip”, volgens BBL-dekmatroos Lida Heutink. Twee jaar varen en werken als stagiaire en af en toe voor theorie naar het Scheepvaart en Transport College zorgt voor avontuur in je bestaan. “Varen moet je hobby zijn, anders is het werk”, is een wijsheid die deze dame al heeft meegekregen van de kapitein.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -