- Advertentie -
- Advertentie -
HomeWethouder: “Vertrouwen in aanpak containercongestie”

Wethouder: “Vertrouwen in aanpak containercongestie”

- Advertentie -

Delen

Er wordt hard gewerkt om de congestie en vertragingen bij de containerlogistiek in de Rotterdamse haven aan te pakken. De maatregelen zijn afdoende en daarom hoeft er in de gemeenteraad niet verder over te worden gedebatteerd. Dat is de boodschap van een brief die havenwethouder Robert Simons deze week aan de commissie Mobiliteit, Haven, Economie en Klimaat stuurde.

Op 5 juli had raadslid Ardi Oostdijk van Forum voor Democratie aandacht gevraagd voor de ‘problematiek in de logistieke keten van de Rotterdamse haven’.

Containerlogistiek

Toen is gesproken over de congestie in de containerlogistiek. De commissieleden maakten zich zorgen om de vertragingen die ten koste gaan van de kwaliteit en het imago van de Rotterdamse haven. “Punten die worden benoemd zijn onder meer wachttijden, tijdsloten-systeem en extra controles van de Douane”, schrijft Simons.

“De actuele situatie rondom de uitzonderlijke drukte in de afhandeling van containerstromen is mij bekend. Om de oorzaken, gevolgen en de rol van de verschillende actoren nog scherper te krijgen en u daarover goed te kunnen informeren, heb ik gesprekken gevoerd met het Havenbedrijf, de Vereniging van Rotterdamse Terminal Operators (VRTO) en Transport- en Logistiek Nederland (TLN).”

Langere wachttijden

Volgens Simons is de containercongestie geen typisch Rotterdams probleem, maar aan de orde in heel Noordwest-Europa. “Dit heeft verschillende oorzaken waaronder nieuwe vaarschema’s van de opnieuw gevormde allianties (samenwerkingsverbanden van de deepsea containerrederijen), de geopolitieke situatie (onzekerheid importtarieven Amerika en dreiging Rode Zee), periodes met laag water in het voorjaar en begin van de zomer en de grootte van de zeeschepen. Dit zorgt ervoor dat vooral de binnenvaartsector en het wegvervoer hierdoor te kampen hebben met langere wachttijden dan gebruikelijk.”

Daarbij gaat hij voorbij aan het feit dat er – zowel uit de binnenvaart als het wegvervoer – al jaren klachten zijn over die wachttijden. Ondanks eerdere maatregelen zijn de vertragingen nauwelijks verminderd.

Wethouder Simons. (Foto: Rotterdam / Jan Groen)

Nieuwe initiatieven

Simons vindt dat er voldoende gebeurt: “Om de wachttijden zo kort mogelijk te maken en het logistieke proces zo soepel mogelijk te laten verlopen, zijn er in de Rotterdamse haven al lange tijd verschillende werkgroepen actief. Onder regie van het Havenbedrijf zitten partijen per modaliteit met elkaar om tafel om samenwerking te bevorderen en oplossingen te realiseren. Ook het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt aan verschillende werkgroepen deel. Daarnaast zijn er in 2025 twee nieuwe initiatieven opgestart om in multimodaal verband met marktpartijen en belangrijke schakels in de logistieke keten aan een integrale aanpak van de thematiek te werken. Deze zomer zijn er specifieke brainstormsessies georganiseerd.”

Uitbreiding van loscapaciteit nodig

In zijn brief soms de havenwethouder op welke oplossingen zijn gevonden: “Het slimmer benutten van bestaande infrastructuur, door bijvoorbeeld meer wegvervoer buiten de piekuren, dynamische planning door Nextlogic bij de binnenvaart, het bundelen en uitwisselen van containers op zogenoemde binnenvaartcorridors en het delen van data via digitale platforms. Sommige terminals hebben een tijdsloten-systeem en variabele tarieven die meer spreiding beogen.”

“Ook is het al langer duidelijk dat uitbreiding van loscapaciteit nodig is. Alle drie de containerterminaloperators (Rotterdam Gateway Terminal, APM Terminals en Hutchison Ports ECT Rotterdam) zijn voortvarend bezig met uitbreidingen die de komende jaren in bedrijf komen. Het gaat hierbij om kaderuimte, nieuwe equipment zoals grotere kranen en extra personeel. Ook wordt er geïnvesteerd in verdere digitalisering. Dit zorgt de komende jaren voor een flinke toename van de laad- en loscapaciteit.”

Achterland

“Het vraagstuk congestie wordt herkend en erkend”, aldus Simons. “De betrokken partijen zitten hierover aan tafel en zorgen gezamenlijk voor oplossingen. Vooral in het achterland zijn nog stappen nodig en ook die moet de sector met elkaar gaan zetten.”

“Komende jaren worden forse investeringen gedaan in verdere digitalisering en het beeld is dat hier al goed op samengewerkt wordt. Samen met het Havenbedrijf wordt overleg gevoerd met het Ministerie van I&W om o.a. de spoorcapaciteit uit te breiden en modal split te realiseren. Daarnaast investeert het Havenbedrijf in de bouw van het nieuwe spooremplacement Maasvlakte-Zuid om de verwachte groei van het spoorgoedervervoer op de Maasvlakte te kunnen faciliteren. Het Havenbedrijf realiseert komende jaren ook 1200 extra vrachtwagenparkeerplaatsen – een punt benoemd door TLN –en de gemeente blijft met het Havenbedrijf in gesprek over hoe we in en buiten het havengebied kunnen komen tot verbeteringen op het vlak van voldoende en veilige mogelijkheden voor vrachtwagenparkeren.”

Zijn conclusie is dat er geen meerwaarde is om het onderwerp verder te bespreken in de commissie. “Het Havenbedrijf en de VRTO geven aan geen rol voor de gemeente te zien.”

Op 17 september vergadert de commissie Mobiliteit, Haven, Economie en Klimaat. Die bepaalt dan of de raadsleden toch in debat willen met Simons.

Wethouder Simons. (Foto: Rotterdam / Jan Groen)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -