- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDubbel feest voor Chemgas: doop Sumatra en viering 60-jarig bestaan

Dubbel feest voor Chemgas: doop Sumatra en viering 60-jarig bestaan

- Advertentie -

Delen

Donderdag 5 juni is de Sumatra gedoopt. Het is de derde en laatste van een serie nieuwe gastankers van Chemgas Shipping. Net als de eerder dit jaar opgeleverde Sno en Storm is de Sumatra afgebouwd door TeamCo Shipyard in Heusden.

De doop vond plaats bij de Cruise Terminal aan de Wilhelminakade in Rotterdam. Op loopafstand het Chemgas-kantoor, aan de overkant van de Nieuwe Maas. De medewerkers hoefden alleen maar de Erasmusbrug over te wandelen. Nu was dat door de regen niet erg aanlokkelijk, maar naarmate het doopmoment (17.30 uur) naderde, werd het droog en ging zelfs de zon schijnen! Daarmee nam de feestvreugde toe. Want feest was het. Dubbel feest, aangezien Chemgas ook zijn 60-jarig bestaan vierde. Met in totaal meer dan 250 gasten.

Het bereiken van de mijlpaal deed algemeen directeur en aandeelhouder Gunther Jaegers terugkijken op de investeringen in de vloot (binnenvaart en zeevaart) sinds de overname in 2003. “Het gaat om meer dan 400 miljoen. 409 miljoen om precies te zijn.” Zijn andere bedrijf, Reederei Jaegers is begin dit jaar verkocht aan de Franse partner Sogestran. Gunther Jaeger focust zich nu volledig op Chemgas, al is hij daarnaast ook Rijnvaartcommissaris namens het Duitse bedrijfsleven.

(foto Tekst & Toebehoren)

Bezieling

Zijn dochter Viktoria Jaegers Jaegers verrichte de doop. Die ging in één keer goed. In plaats van een cadeau voor haar rol als doopvrouw vroeg en kreeg ze een donatie voor Arosa, een organisatie die in Zuid-Holland slachtoffers van mensenhandel en huishoudelijk geweld ondersteunt.

Na de doop zegende aalmoezenier Bernhard van Welzenes de Sumatra in. Dat gebeurde met de van hem bekende humor en flair. Maar hij had eveneens een serieuze boodschap: “Een schip inzegenen is ook een toewijden aan God.”

De geestelijke stond stil bij Pinksteren, dat enkele dagen later gevierd zou worden. Hij koppelde het christelijk feest aan de bezieling van de bemanning. “Het is niet het staal waar het om draait bij een schip; het gaat om de mensen aan boord. De ploeg die zoveel kracht en inspanning levert om dit schip te varen. En alle andere mensen van Chemgas; ook die op kantoor.”

Bernhard van Welzenes liet zich assisteren door Gunther Jaegers en kapitein Bart van der Plas. Zij moesten het water uit de Nieuwe Maass scheppen, dat hij vervolgens wijdde en waarmee hij de Sumatra Gods zegen gaf.

Doopvrouw Viktoria Jaegers te midden van aalmoezenier Bernhard van Welzenes en Chemgas-directeur Gunther Jaeger. (foto Tekst & Toebehoren)

Goed ondernemerschap

Lovende woorden had de aalmoezenier voor het ondernemerschap van Jaegers en de andere aandeelhouders. “De Sumatra is aangepast aan de eisen van de tijd, voorzien van allerlei nieuwe en goed uitgedokterde technische innovaties.”

“Die ontwikkelingen en veiligheidseisen zijn óók een eerbetoon aan God. Jezus heeft ons voorgeleefd hoe we zouden moeten leven en rentmeester mogen zijn van de aarde. Daarom spreken we onze dank uit naar hen die zich met deze tanker hebben ingezet voor duurzaamheid en dat het ten goede komt aan het welzijn van de mens en de natuur.”

“Verwondering, passie, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en goed ondernemerschap zijn aandachtspunten voor verantwoord en veilig vervoer van lading over water. Mogen de bouw van de Sumatra en het in de vaart nemen ervan jongeren inspireren hun beroep in de maritieme sector te kiezen.” Aldus Bernhard van Welzenes.

De doop vond plaats aan de Wilhelminakade, bij de Cruise Terminal Rotterdam. (foto Tekst & Toebehoren)

Wind

Daarna verplaatste het gezelschap zich naar binnen. In de feestelijk versierde Cruise
Terminal beklom Gunther Jaegers het podium voor een dankwoord. “Zojuist hebben we onze nieuwste dame gedoopt, als Sumatra. Net als al onze binnenvaartschepen heeft dit schip een windnaam. Een wind die is vernoemd naar het gelijknamige eiland in Indonesië.”

De aimabele Duitse ondernemer haakte in op de woorden van Bernhard van Welzenes: “Je had het over verantwoordelijkheid voor de toekomst. Op dit moment hebben we gedaan wat we konden doen. Zoals ruimte vrijmaken in het schip om een extra tank te kunnen plaatsen voor een alternatieve brandstof. Die we nu nog niet kunnen gebruiken doordat de machines voor die alternatieve brandstoffen nog niet beschikbaar zijn.”

“Je kunt niet op één paard wedden. Je moet openstaan voor de toekomst en dan zullen we zeker meedoen met de alternatieve brandstoffen die een oplossing voor de toekomst beloven te zijn en niet alleen voor één dag.”

Gunther Jaegers bedankte de Chemgas-medewerkers, zijn medeaandeelhouders, de bouwers van de Sumatra, bank BNP Paribas en “bovenal onze klanten. Als u geen vertrouwen had gehad in wat wij doen, in wat het Chemgas-team voor u doet, dan was dit allemaal niet mogelijk geweest. Dan zaten we thuis tv te kijken of boeken te lezen. Oh, nee, niemand leest tegenwoordig nog boeken…”

Eigen bureau

De 110 meter lange Sumatra is identiek aan de Sno en de Storm. “Nou ja, er is wel een verschil, maar dat is zo miniem – dat zie je niet”, zei Bart van der Plas. De kapitein begeleidde, samen met zijn collega’s Arend Roebersen en Jack Verzijl van de technische dienst, de afbouw. Zoals ze dat ook hadden gedaan bij de twee voorgangers.

Hij is trots op het resultaat. Onder meer wegens de toepassing van nieuwe technieken en de aandacht voor ergonomie. “Alle bemanningsleden hebben bijvoorbeeld een eigen bureau in hun kamer, zodat ze rustig kunnen studeren. Iets anders is dat het leidingsysteem een stukje hoger ligt; dat werkt veel makkelijker bij het laden en lossen.”

Door Martin Dekker

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -