De Europese Commissie wil dat er binnenvaartthema’s meedoen in de laatste ronden van het 7e kaderprogramma. In dat programma zijn miljarden beschikbaar voor onderzoek en ontwikkeling. Het zoeken is nu naar de juiste thema’s.
Een Strategische Onderzoeksagenda vertaalt maatschappelijke behoeften op termijn in belangrijke uitdagingen en barrières, die aangepakt moeten worden om innovatieve oplossingen mogelijk te maken. Zo moet de basis worden gelegd voor het voldoen aan ambitieuze maar haalbare doelen.
De binnenvaart is één van de belangrijkste spelers binnen de transportwereld en heeft de ambitie om die rol in de toekomst te benutten door innovatief, duurzaam en hoogwaardig te worden. In vergelijking met andere sectoren heeft de binnenvaart nog een slag te maken op het gebied van innovatie en toekomstgerichtheid. Het opstellen van een Strategische Onderzoeksagenda voor de binnenvaart wordt gerealiseerd door onder andere deelname aan projecten en activiteiten van Waterborne.
Waterborne
Waterborne is één van de Europese Technologie Platformen (ETP), die tot doel hebben de Europese Strategische Onderzoeksagenda vast te stellen. Waterborne is specifiek in het leven geroepen om het Europese transport over water dusdanig te stimuleren dat het de meest innovatieve en concurrerende ter wereld wordt.
Waterborne is het orgaan waarbinnen belanghebbenden uit zeevaart en binnenvaart samen met overheden een gezamenlijke onderzoeksagenda opstellen. Voor de Europese Commissie heeft een ETP een belangrijke klankbordfunctie om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen een sector en de specifieke financieringsbehoefte.
De onderzoeksprioriteiten van Waterborne zijn onderverdeeld in:
1. Veilig, duurzaam en efficiënt vervoer over water
Afgelopen decennia is er al veel vooruitgang geboekt in het verbeteren van veiligheid en het verminderen van schade aan het milieu. In de komende decennia, moet blijvend in kennis en ontwikkeling worden geïnvesteerd om tegen de groei in veiligheid en duurzaamheid te waarborgen.
2. Een competitieve Europese industrie
90 procent van het goederentransport van buiten Europa en 40 procent van het transport binnen Europa gaat over water. Met een omzet van 200 miljard euro per jaar is dit een relevante sector en zelfs een relevante infrastructuur voor een competitief Europa. Dit onderdeel binnen het thema bestrijkt parallelle ontwikkelingen van aanvoerketens, instrumenten en materialen, fabricage en ondersteuningsinfrastructuur.
3. Beheersen en ondersteunen van de groei in transportvolumes en veranderende handelspatronen
De toenemende vraag naar transport over water vraagt om aanpassing van de bestaande systemen en infrastructuren. Het is in Europa een gezamenlijke uitdaging om infrastructuren en (binnen)havens aan te passen om de groei van het transport te kunnen faciliteren. Dit geldt ook voor de faciliteiten voor pleziervaart en watersport.
FP7
De Europese Commissie stimuleert de R&D-programma’s via kaderprogramma’s. FP7 is het 7e kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkeling, een belangrijk instrument om te beantwoorden aan Europa’s behoeften wat betreft banen en concurrentievermogen en om de leidingpositie in de wereldwijde kenniseconomie te behouden. Het programma heeft een totaalbudget van meer dan 50 miljard euro voor de periode van 2007 tot en met 2013.
Binnen FP7 resteren nog 2 calls (de 5e en de 6e). De Europese commissie heeft Waterborne de gelegenheid geboden voor deze resterende calls input te leveren. Om dit zo goed mogelijk te doen, is binnen Waterborne besloten om de ideeën vanuit de branche te verzamelen en te verwerken in een adviesdocument richting de Europese Commissie.
Reageren? Meer informatie staat op de website van het EICB.
Het ingevulde formulier kunt u mailen naar: [email protected].
Neem bij vragen contact op met het EICB via (010) 798 98 30.