Ook de komende jaren worden de sluizen en bruggen op de Maas en de Brabantse kanalen ’s nachts bediend. Tijdens het jaarlijks Bestuurlijke Overleg MIRT voor het programma Topcorridors is de afspraak daarover met zes jaar verlengd tot en met 2030.
Dit moet schippers en verladers meer flexibiliteit geven en plannen van transport makkelijker en efficiënter maken. Zo kunnen containerschepen op de verbinding tussen Brabant/Limburg en de Rotterdamse haven continu en volgens vaste schema’s varen naar en van de vijftien op de corridors gelegen inland terminals.
Binnenhavens
“Verder kunnen de bedrijven die gebruik maken van de binnenhavens in Brabant en Limburg, zoals het agrifoodcluster in Veghel en het chemiecluster Chemelot in Stein hun continue operatie efficiënt blijven uitvoeren”, meldt de website Topcorridors.nl. “Bijkomend voordeel is dat vervoer via de binnenvaart zo aantrekkelijk blijft en daarmee zal blijven bijdragen aan het bestrijden van files op de weg en CO2-reductie.”
In Topcorridors werken de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken, Rijkswaterstaat, de Havenbedrijven van Rotterdam, Amsterdam, North Sea Port en Moerdijk, de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg, Prorail, de Topsector Logistiek en de Logistieke Alliantie samen.
Extra ligplaatsen
De afspraak voor voortzetting van de 24 x 7-bediening op de corridor Zuidoost is eind november gemaakt tijdens het jaarlijks Bestuurlijke Overleg MIRT voor het programma Topcorridors. Binnen dit programma werken het Rijk en regionale partners samen aan het ontwikkelen van efficiënte, duurzame en leefbare topcorridors.
“We ontwikkelen en investeren samen in robuuste en multimodale corridors via weg, spoor, buislelding en binnenvaart. Voor de binnenvaart werken we binnen het programma bijvoorbeeld aan extra aanlegplekken en walstroomfaciliteiten en stimuleren we de aanleg van nieuwe overslaglocaties.”