Afgelopen week is de opwaartse trend van de wereldwijde olieprijzen bruusk gekeerd. Brent Crude daalde op weekbasis met 7 procent en WTI (West Texas Intermediate) met 8 procent. Dit is de grootste daling sinds 2 september, de week waarin de OPEC en het International Energy Agency hun voorspellingen voor de vraag naar product eind 2024 en begin 2025 naar beneden bijstelden.
Brent Crude sloot de week af op $73,06 per vat en WTI op $69,22 per vat. Beide benchmarks lieten de grootste daling aan het einde van de week, op vrijdag, zien. De daling werd veroorzaakt door slechter dan verwachte economische cijfers uit China. China, ‘s werelds grootste olie-importeur, heeft een afzwakkende economie, en dat heeft de importvraag van het land drastisch doen dalen.
Daarbij daalde de Chinese raffinaderijproductie voor een zesde maand op rij, wat in de markt wordt gezien als een indicator van de zwakke vraag in het land. Daartegenover staan de dalende voorraden voorraden benzine, gasolie en ruwe olie in de Verenigde Staten. Dat kan de wereldwijde prijzen enige ondersteuning bieden in de komende weken. Aan de andere kant behaalde de productie in de Verenigde Staten afgelopen week een nieuw productierecord: 13,5 miljoen vaten per dag.
ARA
De vrachttarieven in het ARA-gebied blijven hun stijgende trend doorzetten. De scheepscapaciteit kan niet aan de vraag naar olie en transport voldoen. Dat geeft marktspelers de mogelijkheid om hogere prijzen te vragen.
Daarnaast blijven de wachttijden bij enkele terminals in het gebied de vrije scheepscapaciteit beperken. Echter, we zien hier een verschil in per product; schepen in de light products-sector ondervinden voor het eerst sinds lange tijd enige moeite om hun vaarschema’s te optimaliseren.
Rijn
Op de Rijn zijn de vrachten afgelopen week gedaald. De vraag naar transport en product bleef beperkt en er kon makkelijk aan worden voldaan. Afgelopen week is echter de marktstructuur van backwardation naar contango omgeslagen. Dit houdt in dat de markt de olieprijzen in de toekomst ziet stijgen. Daardoor kunnen de importvolumes van Duitsland en Zwitserland toenemen, hetgeen de vrachttarieven op de Rijn ondersteuning kan bieden.
Anderzijds zien we dat de voorraden bij de meeste terminals goed gevuld zijn. Door de wisseling van de marktsituatie zullen zij hun voorraden zo lang mogelijk willen aanhouden om hun winst te optimaliseren.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 21 oktober 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,32 | €2,00 | €2,65 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,27 | €3,00 | €3,50 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,28 | €4,00 | €4,50 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,66 | €2,50 | €3,60 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,11 | €3,90 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,00 | €3,70 | €5,00 |
Gent-Vlissingen | €3,60 | €3,15 | €3,60 |
Gent-Antwerpen | €3,90 | €3,21 | €4,25 |
Gent-Rotterdam | €4,40 | €3,40 | €4,50 |
Gent-Amsterdam | €5,01 | €4,40 | €5,10 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €8,80 | €8,30 | €9,30 |
Dortmund | €10,98 | €10,98 | – |
Keulen | €10,00 | €9,50 | €10,50 |
Koblenz | €15,00 | €15,00 | – |
Frankfurt | €17,00 | €17,00 | – |
Mannheim | €17,25 | €16,75 | €17,75 |
Karlsruhe | €18,16 | €17,66 | €18,66 |
Straatsburg | €19,20 | €18,70 | €19,70 |
Bazel EUR | €20,04 | €19,54 | €20,54 |
Bazel CHF | 18,83 | 18,33 | 19,33 |