De plannen voor de Javabrug over het IJ in Amsterdam gaan van tafel. Uit de tussenrapportage van een onafhankelijke commissie blijkt dat er nu gedacht wordt over een brug of een tunnel vanaf het KNSM-eiland.
Op vrijdag 6 december heeft minister Cora van Nieuwenhuizen de tussenrapportage naar de gemeenteraad en de Tweede Kamer gestuurd. Volgens Alexander D’Hooghe, die de onafhankelijke Adviescommissie Oeververbindingen Rijkswateren Amsterdam leidde, draait het niet om de vraag brug of tunnel, maar om een goede verbinding en waar en hoe die er moeten komen.
Brug of tunnel
De commissie nam de Amsterdamse binnenring als uitgangspunt. Die zorgt er voor dat bewoners zich snel en gemakkelijk kunnen bewegen binnen de stad. Deze ‘fietsring’ moet voor het grootste deel klaar zijn in 2022.
De keuze voor een brug of tunnel worden later gemaakt. Het tussenrapport laat zien dat het IJ in elk toekomstscenario een belangrijke vaarweg is. “Niet alleen de nautische situatie op het IJ, maar ook het inpassen van aanlandingen en de aansluiting op regionale netwerken zijn een grote uitdaging”, schrijft de commissie.
Grote rol binnenvaart
Het IJ is in elk toekomstscenario een belangrijke vaarweg’, aldus de commissie. De haven van Amsterdam moet ook blijvend gezien worden als onderdeel van het (inter)nationale netwerk van havens en vaarwegen.
De binnenvaart was en is fel tegenstander van een brug over het IJ. Zeker op de locatie waar de Javabrug zou komen was die ongewenst, want nautisch onveilig.
Volgens de samenstellers van hun rapport heeft de binnenvaart een grote rol in de logistiek in Amsterdam. De impact op duurzaamheid op regionale schaal kan nog groter zijn. “Door goederenstromen zo lang mogelijk te bundelen wordt transport per vrachtwagen zo veel mogelijk vermeden. De beste bundeling vindt zoals gezegd plaats op binnenvaartschepen.”
Minister Van Nieuwenhuizen komt later met een reactie.
Verstand komt met de jaren.
Goede zaak!