- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKaub al onder 40 centimeter; verladers in paniek

Kaub al onder 40 centimeter; verladers in paniek

- Advertentie -

Delen

De Pegel in Kaub gaf vanochtend om 05.00 uur slechts 38 centimeter aan. En voor de komende dagen zakt het water nog een paar centimeter verder, voorspelt ELWIS. Bij verladers is de paniek uitgebroken: ze zien hun bevoorrading in gevaar komen nu de binnenvaart minder lading kan vervoeren. “De aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn, alsook via de IJssel kan de komende weken mogelijk geheel stil komen te vallen door de extreem lage waterstand op de Rijn”, waarschuwt de NVLB.

De Nederlandse vereniging van importeurs en handelaren van bouwstoffen slaat alarm: de bouwindustrie moet “er rekening mee houden dat de continuïteit van het bouwproces op korte termijn ernstig in gevaar dreigt te komen nu de aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn stagneert en het transport naar de losplaatsen in Nederland niet meer gegarandeerd kan worden”.

 

Kritieke grens

Maanden is al sprake van laagwater, maar de waterstand op de Rijn bereikt nu een kritieke grens, waarschuwt de NVLB. “Waarbij minder grind- en zandvaart de ondiepte bij Kaub en Maxau kan passeren. Hierdoor worden laadplaatsen aan de Rijn onbereikbaar. Ook de scheepvaart op de Ruhr, Neder-Rijn, Waal en de IJssel ondervindt grote hinder door de lage waterstand.”

Door het lage water is al langere tijd een schaarste aan vervoerscapaciteit, aldus de NVLB, omdat er meer schepen nodig zijn voor dezelfde hoeveelheid. “Alternatieve aanvoer via het spoor en de weg zijn waar mogelijk al benut en kunnen door de beperkte beschikbaarheid van die transportmiddelen niet verder worden ingezet.”

 

Brandbrief

Dat beaamt evofenedex, de belangenbehartiger van verladers en exporteurs. Adjunct-directeur Joost Sitskoorn: “De schepen nemen tot wel de helft minder lading mee zodat ze hoger liggen. Daardoor heb je twee schepen nodig om dezelfde lading te vervoeren, maar die capaciteit is er niet. En overstappen op bijvoorbeeld wegvervoer is lastig, omdat daar ook een enorm capaciteitsprobleem is.”

Niet alleen het Duitse deel van de Rijn beperkt de diepgang waarmee schepen kunnen varen en laden, ook de Waal levert problemen op. Onlangs stuurde het Centraal Overleg Vaarwegen een brandbrief naar minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) om aandacht te vragen voor de problemen.

Sitskoorn: “De politiek heeft afspraken gemaakt met andere landen over de waterverdeling in de rivier. Je kunt wel iets doen met de sluizen, maar wat we echt nodig hebben is regen, veel regen.”

foto: De Rijn bij Bacharach, eerder deze zomer. (foto Tim Klehr)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -