Op 2 oktober is het 5-jarige baggeronderhoudscontract voor de haven van Delfzijl ondertekend door Groningen Seaports en Baggerbedrijf de Boer. Het Sliedrechtse bedrijf won de aanbesteding op basis van economisch meest voordelige inschrijving waarbij ok de milieueisen, zoals de vermindering van de uitstoot van CO2 en NOx een belangrijke rol speelde.
Speciaal daarvoor besloot Baggerbedrijf de Boer zijn injectievaartuig Airset dusdanig om te bouwen dat het voldoet aan de Euro VI-normering. Deze, van oorsprong uit de vrachtwagenindustrie afkomstige normering, geeft aan dat er tot vijf keer minder stikstofoxide-uitstoot plaatsvindt dan de in de aanbesteding gevraagde IMO Tier 3-eis.
Waddengebied
“Het Waddengebied heeft unieke natuurwaarden”, licht directeur Kees van de Graaf van Baggerbedrijf de Boer. “Onze jarenlange samenwerking met Groningen Seaports heeft al geleid tot de ontwikkeling van de ‘Airset-methode’, waarbij we door middel van het injecteren van water en lucht het slib loswoelen, waarna het op natuurlijke wijze naar zee stroomt. Met de nu doorgevoerde verduurzamingsslag van de Airset lopen we jaren vóór op de wet- en regelgeving.”
Het onderhoud is noodzakelijk om de haven van Delfzijl, inclusief de toegangsgeul Paapsand Süd, op diepte te houden zodat de scheepvaart veilig en verantwoord gebruik kan maken van de haven van Delfzijl. Zonder baggeren zou de haven dichtslibben.
Truckmotoren
De Airset is voorzien van Paccar/DAF Euro VI-motoren, die draaien op een combinatie van diesel en Adblue. Deze van origine truckmotoren motoren zijn tot geïnstalleerd als voortstuwing, pompaandrijving en generatormotor. Dat laatste is voor Paccar/DAF een noviteit. Additioneel is gekozen voor een nabehandelingssysteem voor de uitlaatgassen.
Verder heeft het injectievaartuig nog een aantal andere verbeteringen ondergaan, waaronder het grotendeels vernieuwen van de bemanningsverblijven, groot onderhoud aan de waterinjectie-installatie en nieuwe elektrotechnische verbeteringen, zoals het aanbrengen van ledverlichting op het gehele schip.
foto’s: Baggerbedrijf de Boer