In de RheinCargo-havens Neuss, Düsseldorf en Keulen is de goederenoverslag vorig jaar met 1 procent gegroeid naar 28,3 miljoen ton. De binnenvaartoverslag steeg met ruim 2 procent naar 18,5 miljoen ton.
De groei zat er met name goed in bij het massagoed. De overslag van landbouwproducten, metaal en erts is sterk gestegen. De overslag van kolen is als gevolg van de energietransitie gedaald. De containeroverslag bleef met 1,3 miljoen TEU stabiel.
Positieve vooruitzichten
De vooruitzichten voor 2018 zijn positief. Vooral in Neuss, waar één van de containerterminals wordt uitgebreid, zal de containeroverslag verder groeien. Ook in andere goederengroepen wordt rekening gehouden met stijgende volumes.
“De groei van de binnenvaartoverslag met ruim 2 procent bewijst dat onze strategie succesvol is om naast containers ook conventionele lading niet te verwaarlozen”, aldus RheinCargo-directeur Jan Sönke Eckel. “Ondanks de dalende kolenoverslag noteerden we vorig jaar groei bij het massagoed.”
Duurzaam alternatief
Het spoorvolume lag met 19 miljoen ton boven verwachting. Vooral het spoorvervoer van ertsen, bouwstoffen, machines en consumentenartikelen is gestegen. 2017 was voor het goederenvervoer per spoor nochtans geen makkelijk jaar. De concurrentie met het wegvervoer is groot.
RheinCargo-directeur Wolfgang Birlin verwacht echter dat het spoorvervoer op termijn zal aantrekken: “Het debat over milieuverontreiniging wordt steeds luider gevoerd. De files op de wegen nemen toe. Wij denken dan ook dat we met zowel spoor als binnenvaart er goed voor staan en een duurzaam alternatief voor wegvervoer te kunnen aanbieden.”
foto: Containeroverslag in Keulen. (foto RheinCargo)