In opdracht van Rijkswaterstaat verruimt Van den Herik Kust & Oeverwerken de 42 kilometer lange vaargeul Eemshaven- Noordzee, onder andere ten behoeve van de schepen met kolen voor de RWE Centrale, maar uiteindelijk zijn alle havens van het gebied Eems/Dollard beter bereikbaar. De hopperzuigers Freeway en Charlock verplaatsen de baggerspecie. Op de foto is de Charlock van Van den Herik onderweg met baggerspecie voor Delfzijl waar het gebruikt wordt voor het opspuiten van de kwelders langs het Zeehavenkanaal. De twee projecten zijn door RWS gecombineerd. De Freeway is een schip van Boskalis. Het werk aan de vaargeul begon in februari 2016. De T.S.H.D. Charlock is een in 2016 als ‘clean ship’ gecertificeerde hopper. De vaarwegverruiming is het tweede project met de Charlock.
Het vrijkomende materiaal van het uitbaggeren van de vaargeul wordt deels hoogwaardig hergebruikt. Zo wordt keileem gebruikt voor de aanleg van een vogelbroedeiland vlakbij de Eemshaven. Veel zand wordt gebruikt voor een kweldergebied van 50 hectare. Ter bescherming van dit kweldergebied wordt een breukstenen dam en oever aangelegd over een lengte van twee kilometer. Ook wordt zand gebruikt voor strandsuppletie bij Borkum.
(foto: Bert Romeling)