Hier ruik je de historie, met de zeeslepers Furie en Hudson voor de deur en de uitgesleten stoeptreden van het voormalige notarispand. Frans Verbrugge, marine superintendent en hobbykapitein van de stoomsleepboot Furie, laat ons binnen.
Door directeur Jan Peute – al sinds z’n 15e onmisbaar in de machinekamer van de Furie – worden we begroet. We zijn bij GSS Marine Services BV, Haven 27 in Maassluis. Martine Peute, levenspartner van Jan, boekhouder en officemanager, serveert de koffie.
Even gaat het nog over maritieme nostalgie aan de muur. Maar we komen voor de Ella F, een type Ultra Shallow Draft Dp II MPSV van GSS Marine Services met zijn hoofdvestiging aan het Gareloch in Rosneath Schotland. De Ella F meet 35,60 x 15 meter, is 2,90 meter hol en heeft slechts 1,50 meter diepgang. Ze is door Liz Ferguson gedoopt, op 24 maart in Maassluis, met de naam van een Schotse dame. Een zonnige dag met veel volk op de kade.
Neptune Shipyards
De branche noemt dit werkschip een ‘schaap met vijf poten’, specifiek uitgerust voor de offshore wind-industrie. Het DP2-systeem krijgt support van drie C32 Caterpillars, via Twindiscs in totaal 3.936 kW op de schroeven. En dan nog twee keer 275 kW bowthrusters en twee keer 275 kW sternthrusters om op locatie een onbeweeglijke positie in te nemen.
Ze zet 31 ton bollard pull op de klok. De proefvaart bewees manoeuvreerbaarheid op de millimeter. Daarnaast is de Ella F sterk in ankerbehandeling, assistentie bij kabelreparatie, werk in kustwateren, baggersupport en passagierstransport. De ankerketting is 220 lang, de sleeplier slipt bij 64 ton, de ankerbehandelingslier 100 ton, de tuggerwinch 15 ton en natuurlijk is er een Heila HLRM 230-4SL-dekkraan net als evenals towing hook, tower pins en chain stopper.
Rondom in de fendering met als optie een 4 punts mooring boat-landing en een ‘walk to work’ gangway die de deining compenseert. En last but not least: 300 m2 met azobé afgewerkte vrij dekruimte. In totaal zijn er 21 onderscheidend comfortabele en airconditioned bemanningsverblijven. Classificaties: AUT-UMS, TUG. Unrestricted Navigation, DYNAPOS AM/AT R, GMDSS Area A3.
Neptune Shipyards heeft deze schitterend afgewerkte ‘Eurotug’ gebouwd. Opdrachtgevers in de offshore herkennen wereldwijd het kwaliteitslabel van deze werf.
Wat zijn de kosten…..?
“Iets meer dan de Furie, ofschoon er aan de restauratie van die old lady inmiddels ook een aardig prijskaartje hangt.”
Gaat het de Furie voor de wind?
“Het plezier om iets moois draaiend te houden geeft alle vrijwilligers courage en is een motief voor sponsors die de stichting steunen. Naast deelname aan evenementen wordt er elke zaterdag aan gesleuteld. Aan boord is alles al eens los geweest. Onder andere het brugdek is met accoyahout vernieuwd door Friese vaklui van de oude soort. De 450 ipk Triple Expansie hebben we in 1991 bij Niehuis & Van den Berg vanaf z’n lagers overhaald. En wat is er mooier dan stoom! Hij draait als een zonnetje!”
Zelf had Jan zijn maritieme première als ketelbikker op de Furie.
GSS Marine Services
Reeds gepokt en gemazeld in de branche begon Jan Peute (54) vijf jaar geleden GSS Marine Services. In zijn ééntje. Er was vraag in de business; hij startte met één werkboot, huurde daarna diverse schepen – onder andere voor een karwei in Wilhelmshaven. Hij organiseerde een aantal uitstekende medewerkers om zich heen, gaf in overeenstemming met het Schotse moederbedrijf Gareloch Marine Support opdracht voor diverse nieuwbouwboten en zo zat GSS Maassluis al vlot in het vaarwater.
Een succesvol afgeronde opdracht voor Jan de Nul gaf de firma een zetje. “We konden al snel over vijf werkboten beschikken. Inmiddels zijn dat er zestien in de GSS Groep en telt Maassluis zeven medewerkers.”
“Op de schepen zijn de Nederlandse of Engelse officieren in vaste dienst. Voor een opleiding kunnen medewerkers op kosten van het bedrijf naar school. Het Schotse Gareloch Support Services en GSS Marine Services hebben hetzelfde doel. We delen de technische en operationele dienst succesvol en staan op vele projecten naast elkaar op de werkvloer.”
Thuis hoeft Jan Peute zijn echtgenote niet uit te leggen waar hij naar toe moet. Als office manager en boekhouder regelt Martine de financiële kant van GSS Marine Services en trips naar onder andere Italië, Egypte, Lagos, Venezuela, Colombia of Engeland… Elk project wordt van tijd tot tijd bezocht; voor goodwill en om eens bij te praten. “Wanneer je met het juiste materiaal en vooral ervaren bemanningen aankomt, lig je voorop! Dat maakt reizen en bezoeken tot een plezier.”
In goede handen
De Ella F is voor drie maanden vertrokken naar het Walney windpark in de Ierse Zee. Daarna wordt assistentie verleend met het repareren van onderzeese kabels voor een Italiaanse maatschappij.
De kapitein, Guus Bak, heeft er zin in. Aan boord vragen we zijn mening over het schip. “Naast een indrukwekkende romp is dit schip uitstekend geconstrueerd. In de machinekamer, op de brug en aan dek is alles optimaal uitgevoerd. Dit is ‘een spits’ voor de offshore.”
Guus vaart al 27 jaar; op lijnvaart, roro, heavy lifters enzovoort. De Ella F is in goede handen. De Binnenvaartkrant wenst GSS Marine Services BV goede vaart!
Tekst en foto’s: Johan de Witte
Grote foto: Arie Boer