- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsMDV 1 Immanuel is Schip van het Jaar

MDV 1 Immanuel is Schip van het Jaar

- Advertentie -

Delen

“In vrijwel alle onderdelen van de maritieme sector speelt Nederland mee in de Champions League. En negen van de tien keer nemen we de beker mee naar huis. Of het nu gaat over offshore olie en gaswinning, zeeslepers, het bouwen van luxe jachten of onderzoek van onze kennisinstituten. De maritieme sector is actief op alle continenten. En overal zitten we in de voorhoede.”

Die lovende woorden sprak minister-president Mark Rutte bij de opening van het Maritime Awards Gala. Daar werden maandag 31 oktober vijf belangrijke awards voor de maritieme sector uitgereikt. In het bijzijn van ruim 800 maritieme professionals, politici en belangstellenden werd vissersschip MDV 1 Immanuel gekozen tot Schip van het Jaar 2016.

 

MDV1_Immanuel

 

Innovatie

Het Maritime Awards Gala is onderdeel van de Maritime Week, die nog tot en met 5 november duurt. In Studio 21 in Hilversum draaide het om innovatie. Het project Masterplan Duurzame Visserij (MDV) past daarin. Het is erop gericht om baanbrekende innovaties te onderzoeken en te realiseren in de Nederlandse visserijsector.

De winnaar van de Schip van het Jaar prijs 2016, vissersschip MDV1 Immanuel, is onderdeel van dit project. Bij innovaties in de maritieme industrie ziet men vaak dat van een schip alleen bij één aspect, bijvoorbeeld de voortstuwing, een nieuwe ontwikkeling wordt doorgevoerd. Bij de Immanuel is dat ander: werkelijk alles aan de viskotter is nieuw ontworpen. De scheepsvorm, indeling, materialen en constructie, voortstuwingsinstallatie en visverwerking zijn allemaal innovaties ten opzichte van de traditionele Noordzeekotters. Het schip is gebouwd door een samenwerkingsverband van Hoekman Shipbuilding en Machinefabriek Padmos.

 

KVNR Shipping Award

De KVNR Shipping Award 2016 werd toegekend aan de gecombineerde inzending van de Holland America Line (HAL) en het Center for Simulator Maritime Training (CSMART). De HAL heeft naar de laatste stand van de techniek geïnvesteerd in duurzaamheid en energie-efficiency. MS Koningsdam, varend onder Nederlandse vlag, is daar een voorbeeld van.

Het New CSMART Arison Maritime Center in Almere is gebouwd naar voorbeeld van de brug van de Koningsdam. Dit centrum, waarin ruim 95 miljoen euro werd geïnvesteerd, verzorgt opleidingen aan officieren die verantwoordelijk zijn voor de navigatie en operatie van cruiseschepen. De HAL loopt hiermee voorop in het trainen van houding en gedrag van personeel, waarmee een positieve bijdrage wordt geleverd aan betere milieuprestaties en de veiligheidscultuur op de brug.

 

Schokdempende stoelen

De winnende thesis ‘Analyse van de huidige schokdempende stoelen op de FRISC’ van luitenant ter zee Sietske Vredeveldt is door de jury verkozen tot de beste inzending voor de Koninklijke Marine van Hengel-Spengler prijs. Vredeveldt heeft in haar scriptie onderzocht welke mogelijkheden er zijn voor verbetering van de stoelen op de FRISC.

Aanleiding hiervoor is de grote fysieke belasting die de opvarenden ervaren aan boord van deze kleine, snelle marineboot. Deze wordt ingezet voor boardings, reddingsoperaties en amfibische landingen. In haar onderzoek komt Vredeveldt tot de conclusie dat de huidige stoelen op verschillende punten te verbeteren zijn. Op basis hiervan heeft zij meerdere aanbevelingen gedaan die direct kunnen worden toegepast.

 

Toonzettend

De Integrated Monopile Installer van IHC IQIP zorgt voor een veiligere, efficiëntere en accurate installatie van de grootste monopiles in de offshore windsector. Daarmee won IHC de Maritime Innovation Award. Dit systeem maakt het mogelijk dat monopiles zonder menselijke tussenkomst op de zeebodem worden geplaatst.

Volgens de jury betreft het een systeem dat toonzettend is voor de sector. Door deze innovatie worden de totaalkosten voor installatie van windmolens op zee lager, waardoor uiteindelijk de prijs van windenergie per kilowattuur kan dalen.

 

Onconventioneel en effectief

De jury van de Maritime Designer Award heeft Etienne Duchateau met zijn methode voor een interactieve en stuurbare exploratie van scheepsconcepten als winnaar geselecteerd. Hij heeft een onconventionele en tegelijkertijd zeer effectieve benadering van het conceptuele ontwerpen bedacht. Deze heeft hij met succes verwerkt in een gereedschap voor het genereren en beoordelen van conceptontwerpen.

Hij heeft daarbij gebruik gemaakt van de gereedschappen en methoden die bij de afdeling maritieme systemen van de Defensie Materieel Organisatie al gebruikelijk zijn. De kracht van zijn methode is dat deze geschikt is voor alle soorten complexe schepen en daarmee een goed hulpmiddel kan zijn voor de afstemming tussen gebruikers en ontwerpers.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -