Uit een onderzoek in opdracht van de Duitse deelstaten Sachsen-Anhalt, Hamburg, Brandenburg en Sachsen blijkt dat zo’n 6.600 arbeidsplaatsen – en waarschijnlijk meer – direct samenhangen met het goederenvervoer op de Midden- en Boven-Elbe.
Een kleine 10.000 arbeidsplaatsen zijn indirect afhankelijk van de havenactiviteiten langs en binnenvaart op de Elbe. Vooral machinebouwers, verladers van zware en ondeelbare goederen en producenten van onderdelen voor windmolens gebruiken de rivier als transportweg. Voor hen is binnenvaartvervoer vaak het enige alternatief.
De Duitse binnenhavenbond BöB noemt de resultaten van het onderzoek, uitgevoerd door Hanseatic Transport Consultancy (HTC), aannemelijk en indrukwekkend. Ze tonen volgens BöB-directeur Boris Kluge duidelijk het economisch belang aan van een goed bevaarbare Elbe. “Wij vinden het essentieel deze arbeidsplaatsen te behouden”, aldus de bond, die pleit voor de verruiming van de rivier. De BöB is niet vooringenomen ten aanzien van een eventuele vervolgstudie naar het belang van de Elbe voor de werkgelegenheid in de toeristische sector. “Wij willen geen discussie over goederenvervoer versus passagiervaart aanmoedigen. Ze zijn allebei belangrijk voor de economische ontwikkeling in de regio.” De Elbe Alliantie, die opkomt voor de belangen van verladers langs de Elbe, noemt binnenvaart op de Elbe geen doel op zich, maar essentieel voor veel bedrijven langs de rivier. “Daarbij vullen goederenvervoer en toeristische scheepvaart elkaar aan”, aldus directeur Stefan Kunze. Ook de verkeers- en havenvereniging Sachsen en het logistieke netwerk Leipzig/Halle scharen zich achter de eis om de Elbe voor de binnenvaart te verruimen en hebben hier onlangs gezamenlijk voor gepleit.
Modal shift
HTC benaderde voor het onderzoek ruim 400 watergebonden bedrijven en kreeg 139 reacties. Zo’n 62% van de bedrijven gaf aan dat het goederenvervoer op de Elbe voor hen heel belangrijk is. 73% zei echter ook zonder goederenvervoer over de Elbe te kunnen blijven functioneren. 67% zou – bij nieuwbouw op een andere locatie – de voorkeur geven aan een plaats met toegang tot een goed bevaarbare rivier. Een slecht bevaarbare Elbe is op lange termijn een bedreiging voor met name machinebouwers en producenten van zware (industriële) onderdelen, stelt HTC. De onderzoekers gaan ervan uit dat meer lading naar de Elbe zou verschuiven als de nautische condities verbeterd worden. 41% van de bevraagde bedrijven zegt dat dit ook meer werkgelegenheid zou opleveren.