- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsOranjesluizen: problemen nog lang niet voorbij

Oranjesluizen: problemen nog lang niet voorbij

- Advertentie -

Delen

De Oranjesluizen blijven een probleemkindje voor de scheepvaart. De afgelopen twee jaar zijn  werkzaamheden uitgevoerd aan het Amsterdamse sluiscomplex. Onlangs kreeg Koninklijke BLN-Schuttevaer te horen dat het werk nog minimaal anderhalf jaar doorgaat. En na de oplevering wordt weer gestart met nieuwe aanpassingen.

Storingen en te weinig bedieningspersoneel zijn bij de Oranjesluizen vaak oorzaak van langere wachttijden en het niet benutten van de vier sluiskolken tegelijk. In het recreatieseizoen zorgt de toename van het aantal jachten ervoor dat ze regelmatig tussen de beroepsvaart geschut worden en niet alleen in de Noordersluis. Deze wordt hoofdzakelijk voor de watersport gebruikt. Er zijn schippers die aangeven dat vier sluizen gebruiken wél gebeurt als een vaartuig van Rijkswaterstaat snel door de sluis moet.

 

Aannemer

Schippers die dagelijks gebruikmaken van de sluis, lopen per week tot vijf uur vertraging op door het schutten. Als er minder kolken gebruikt worden, moeten de schepen op elkaar wachten of met passen en meten samen in de kolk. Komt er dan watersport bij, dan duurt het vaak nog langer voor de sluis vol is.

“In het laatste overleg met Rijkswaterstaat in Utrecht hebben wij de problemen bij de Oranjesluizen aangekaart”, vertelt Peter de Jonge, voorzitter van Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Utrecht. “Het antwoord van Rijkswaterstaat was: ‘Het zal nog wel een paar jaar duren voordat wij er uit zijn met de aannemer. Het zal niet worden zoals de binnenvaart graag wil.’ Waarop een van onze mensen opperde: ‘Stop met die aannemer, neem je verlies en pak het op met een nieuwe aannemer.’ Want bijna dagelijks staat de Oranjesluis bij de stremmingen in de scheepvaartberichten.”

 

Machteloos

De Jonge heeft het idee machteloos te staan – net als Rijkswaterstaat. “Wij zijn benieuwd wat hier werkelijk achter zit. De sluizen moeten alle vier gewoon continu 24 uur bediend kunnen worden. Wij zijn verbaasd, want in twee jaar tijd bouw je immers een heel nieuwe sluis met complete bediening. Ieder schipper die er langskomt, sputtert nu al twee jaar. Het zou nu dus in 2018 klaar zijn en dan begint het opnieuw.”

Volgens diverse bronnen is het grootste probleem de koppeling van de computerbesturing van de vier kolken. Mieke Limmen van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord bevestigt dat er problemen zijn. “De richtlijnen qua bediening zijn veranderd, waardoor we een tijdlang niet drie kolken tegelijk konden bedienen. Na aanpassingen kunnen we dat wel weer.”

“Met de Middensluis hebben we regelmatig problemen, dat zal eerdaags wel opgelost zijn”, verwacht Limmen. “Bij de middensluis is iemand van de aannemer aanwezig die bij een storing direct kan ingrijpen. We zijn bezig de bedieningssystemen te vervangen.”

 

Storing Middensluis

Het vervangen van de bedieningssystemen probeert Rijkswaterstaat tussen de scheepvaart door te doen. De scheepvaart zou hier geen last van hebben.

Limmen vindt het vervelend voor de scheepvaart dat de middensluis regelmatig in storing is geweest. Volgens haar is het een lastig op te lossen storing aan de Middensluis. “De deur aan het buitenhoofd sluit niet altijd goed. Normaal gaat hij na drie pogingen wel dicht. Door de nieuwe bedieningssystemen werkt dat niet meer. Het is een storing in de software die verholpen moet worden en dat zijn lastige problemen. We doen er zo veel mogelijk aan om de overlast klein te houden.”

Het doel is dat de vier kolken in de toekomst weer allemaal tegelijk kunnen schutten.

 

Tekst en foto: Evert Bruinekool

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -