- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsMeer scheepvaartongevallen geregistreerd

Meer scheepvaartongevallen geregistreerd

- Advertentie -

Delen

Het totaal aantal geregistreerde ongevallen op de Nederlandse binnenwateren is in 2015 met 2 procent gestegen en uitgekomen op 1032. De meeste aanvaringen vonden plaats met kunstwerken (529), gevolgd door enkelzijdige ongevallen (160) en aanvaringen tussen twee of meer vaartuigen (129).

Dat meldt Rijkswaterstaat. De dienst nuanceert de cijfers uit de database Landelijke Scheepsongevallen (SOS) meteen: “Uit deze cijfers kunnen geen conclusies worden getrokken over de veiligheid op het water: de scheepvaartongevallen fluctueren te veel en worden de afgelopen jaren steeds beter geregistreerd.”

In het SOS worden meldingen van ongevallen door vaarwegbeheerders, politie- en inspectiediensten geregistreerd. Uit de registratie blijkt dat ongevallen vaak het gevolg zijn van het niet kennen van de vaarregels, het overschrijden van de snelheidslimiet, onoplettendheid van de schipper of een slechte vaaruitrusting.

 

Ernstige ongevallen

Het grootste deel van de ernstige ongevallen gaat gepaard met uitsluitend materiële schade. Het aantal geregistreerde ernstige ongevallen op het gehele Nederlandse binnenwater is in 2015 (157) ten opzichte van 2014 (138) met 14 procent gestegen.

Op de rijkswateren zijn vorig jaar 120 ernstige ongevallen geregistreerd. Dit is hoger dan in de jaren ervoor (2014: 93, 2013: 90, 2012: 112). “Ook hieruit kunnen nog geen conclusies worden getrokken”, stelt RWS. “In de regio Zuid-Holland is de registratiegraad van scheepsongevallen in 2015 bijvoorbeeld sterk verbeterd.”

De meeste ongevallen deden zich voor op plaatsen waar veel wordt gevaren en de registratiegraad hoog is. Dit is bijvoorbeeld het geval op het IJmeer, het Markermeer, het IJsselmeer en het Gooimeer. Op de grote rivieren betreft het vooral de route van Rotterdam naar Duitsland.

 

Veilig varen

Bij een groot deel van de ongevallen zijn zowel beroepsvaart als recreatievaart betrokken. Om de veiligheid te verbeteren treft Rijkswaterstaat een aantal maatregelen. Met name door op bepaalde trajecten beroeps- en reactievaart te scheiden en het geven van voorlichting. Mobiele verkeersleiders van Rijkswaterstaat zijn op het water aanwezig om toe te zien op de veiligheid of te handhaven op overtredingen.

In de zomerperiode bemant Rijkswaterstaat drukke sluizen met stewards om watersporters te helpen. Vooral bij sluizen moeten grote vrachtschepen en kleine plezierjachten namelijk samen manoeuvreren in een beperkte ruimte.

 

Tips voor recreatievaart

Rijkswaterstaat wijst erop dat elke schipper een eigen verantwoordelijkheid heeft voor de veiligheid. Om de veiligheid te vergroten geeft de dienst recreatieschippers vijf tips mee:

1.    Houd zoveel mogelijk stuurboordwal (rechts)
2.    Houd rekening met de dode hoek van de beroepsvaart
3.    Zorg dat je rondom goed zicht hebt als je achter het roer staat
4.    Ken de vaarregels
5.    Bereid je reis goed voor

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -