- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRotterdamse containersector: baangarantie tot 2020

Rotterdamse containersector: baangarantie tot 2020

- Advertentie -

Delen

Na anderhalf jaar onderhandelen en meerdere acties (foto) is het containerconflict in de Rotterdamse haven opgelost. De vakbonden FNV Havens en CNV Vakmensen, de Rotterdamse terminals en sjorbedrijven en het Havenbedrijf Rotterdam hebben hun overleg over de werkgelegenheid in de containersector op 5 juli afgerond. De vakbonden leggen het bereikte onderhandelingsresultaat met een positief advies voor aan hun achterban.

Het belangrijkste onderdeel van het onderhandelingsresultaat, zo meldde het Havenbedrijf, is dat de betrokken bedrijven een werkgelegenheidsgarantie geven tot 1 juli 2020 aan de werknemers die op 1 januari 2015 een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd hadden en onder de cao van het betreffende bedrijf vallen. Daarnaast wordt de Senioren Haven Fitregeling uitgebreid voor medewerkers vanaf zestig jaar. Ook is afgesproken dat de 120 medewerkers van de noodlijdende havenpool RPS een maatwerkoplossing krijgen aangeboden.

De bedrijven en het Havenbedrijf hebben onderling afspraken gemaakt over de financiering van bovenstaande maatregelen. Het gaat om een bedrag van twintig tot dertig miljoen euro.

De bij het overleg betrokken containerbedrijven zijn ECT, APM Terminals, RWG, Matrans, ILS en Unilash. De vakbonden gaan het bereikte onderhandelingsresultaat met een positief advies voorleggen aan hun achterban. Vanwege de vakantieperiode duurt het tot de tweede helft van augustus voor die ledenraadplegingen kunnen worden afgerond.

 

Banenverlies

Bij de containerterminals van ECT, APMT en RWG en de dienstverleners/inhuurbedrijven Matrans, ILS en Unilash werken ruim 3.700 personen. Door de komst van de nieuwe, geautomatiseerde terminals op Maasvlakte 2 vreesden de havenwerkers dat door het verschuiven van lading van de bestaande terminals naar de nieuwe, banenverlies zou optreden op Maasvlakte 1. Volgens schattingen kan het tot 2020 gaan om 200 tot 800 banen. In dezelfde periode gaan ook enkele honderden mensen met pensioen. Inmiddels werken bij de twee nieuwe terminals in totaal nu meer dan 500 mensen.

 

Oplossing voor havenpool RPS

Een belangrijk winstpunt dat de vakbonden hebben binnengehaald, is dat voor de 120 medewerkers van RPS, dat uitzendwerk verricht voor met name containerbedrijven, een oplossing is gevonden. RPS stevent op een faillissement af en kan zijn medewerkers dan ook geen werkzekerheidsgaranties bieden zoals de andere bedrijven dat kunnen.

De vakbonden stonden erop dat er met het sluiten van het werkzekerheidsakkoord ook een oplossing zou komen voor de medewerkers van RPS. Het Havenbedrijf Rotterdam en de aandeelhouder van RPS stellen de financiële middelen beschikbaar om deze maatwerkoplossing mogelijk te maken.

FNV Havens constateert dat het goed is dat de vakbonden zijn “blijven knokken voor de banen van de werknemers bij RPS, die ondanks het sectoraal overleg als eersten de dupe leken te worden van de keuzes die in Rotterdam gemaakt zijn voor meer containerterminals en meer automatisering”.

 

Markt onder druk

Een ander onderdeel van het akkoord dat tot veel discussie leidde, is wat de verwachte groei in de containersector voor het aantal banen betekent. De afgelopen periode is gebleken dat die verre van vanzelfsprekend is. Vorig jaar daalde de overslag van containers in Rotterdam 0,5 procent. Het eerste halfjaar van 2016 waren de cijfers ook negatief. “Dit zet de hiervoor genoemde werkzekerheidsgarantie van vier jaar in een ander licht dan een halfjaar geleden”, aldus HbR. “Het is ongekend dat vakbonden en bedrijven erin geslaagd zijn deze afspraak te maken terwijl de markt zo onder druk staat.”

 

Senioren Haven Fitregeling

Dat geldt ook voor de uitbreiding van de Senioren Haven Fitregeling. Deze wordt van toepassing voor medewerkers die in de jaren 1952 tot en met 1956 geboren zijn. Zij kunnen vanaf hun zestigste 60 procent werken tegen een salaris van 95 procent en 100 procent pensioenopbouw. Dit zorgt voor “een substantiële reductie van de arbeidscapaciteit”. Voorwaarde om gebruik te kunnen maken van de regeling is dat men op zijn 65e met pensioen gaat.

FNV Havens is trots op wat is bereikt door samen met CNV Vakmensen “het dreigend verlies aan banen door automatisering en overcapaciteit heeft geagendeerd, de juiste analyses heeft aangeleverd en de werkgevers en het Havenbedrijf ervan heeft kunnen overtuigen dat ‘niets doen’ geen optie was. Zodoende liggen er uiteindelijk afspraken over werkzekerheid tot medio 2020.”

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -