Het motorschip Linjad is een schoolvoorbeeld van slimme vergroening: zorg voor het milieu gaat hand in hand met lagere operationele kosten. Eigenaar Erik Gasten is tevreden dat de keuze voor hybride voortstuwing precies zo uitpakt als hij had voorzien.
De geslaagde proefvaart was 17 mei, op het Vuile Gat. Het containerschip is 110 bij 11,40 meter. Er kan 208 TEU mee, of 3.150 ton. De thuishaven van de Linjad is Antwerpen.
De naam van het schip is een combinatie van de namen van de twee oudste dochters van Erik Gasten: Linde en Jade. Er was al een Linjad. Die heeft een andere naam gekregen, Pelagus, maar vaart ook nog steeds voor Gasten.
Containers
Gasten kent de containermarkt door en door. De Belgische ondernemer is er al twintig jaar in actief. “We varen tussen de terminal in Meerhout en Rotterdam/Antwerpen. Dat doen we eigenlijk al sinds de start van de terminal aan het Albertkanaal.”
De Linjad vaart doorgaans met een duwbak. Richting Meerhout ervoor; richting Rotterdam opzij.
Het schip is compleet opgeleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding, dat het casco in Roemenië liet bouwen. Directeur Wim Driessen is een bekende van Erik. “Wim is een persoonlijke vriend. Ook zakelijk kunnen we het gelukkig goed vinden.”
De afbouw vond plaats bij Dolderman in Dordrecht, ook al een vertrouwd adres. “Daar hebben we met andere schepen al eerder gelegen.” Dolderman leverde onder meer de Caterpillar C32, die als hoofdmotor dienst doet, en twee Caterpillars C18 voor de generatorsets.
Hybride
Gasten heeft gekozen voor een hybride aandrijving. Die is geleverd en geïnstalleerd door Hybrid Ship Propulsion, in samenwerking met Werkina voor de elektra. De kern van het systeem is een elektromotor van Baumüller.
Het varen gebeurt voor 90 procent van de tijd op de generators. De C32 wordt maar zelden gebruikt. Maar tijdens wachten – en dat gebeurt in de containervaart nogal eens – en verhalen kan de elektromotor het alleen aan. Ook de generatoren hoeven veel minder aan; de Baumüller zorgt dan – in combinatie met batterijen – voor stroom.
“Dat is ook prettig voor de bemanning: het is een stuk rustiger slapen als de hoofdmotor niet hoeft te draaien, als je bij een terminal ligt te wachten.”
De keuze voor de hybride aandrijving is ingegeven door de wens om schoner te varen. “In de containers die we vervoeren zitten goederen van grote verladers. Bedrijven als Nike en Ikea zijn druk bezig met hun CO2-footprint en ze willen ook hun vervoer zo groen mogelijk laten uitvoeren. Daar spelen we op in.”
Bovenop de hybride voortstuwing zijn ook al voorbereidingen getroffen voor aanvullende groene maatregelen. Onder meer voor een katalysator; die kan in de toekomst vrij eenvoudig worden ingebouwd.
Zuiniger
De vrachtprijs gaat door de vergroening niet omhoog, ook al maken ze het schip duurder. Dat wist Gasten op voorhand. “Dus dan zoek je naar een oplossing waarmee de extra investeringen voor een deel zijn terug te verdienen. In ons geval door de brandstofkosten te verlagen.”
In de eerste maand dat de Linjad vaart, blijkt het brandstofverbruik inderdaad gunstig. “Het is misschien nog te vroeg om conclusies te trekken, maar tot nu toe is het verbruik circa 20 procent lager dan zonder elektromotor en batterijen.”
⇒ Kijk voor technische informatie over de Linjad op Vlootschouw.nl.
Leuk om deze info te lezen. Zit met m’n man aan de waterkant, hij aan het ? en ik kijk een beetje in het rond. Dus type ik de namen van de schepen in die er op dit tijdstip 20.18 uur op 12 juni. Jammer dat ik hier geen foto kan plaatsen die ik heb gemaakt.
Goede en behouden vaart wens ik u.