- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsToekomst Midden-Weser staat op het spel

Toekomst Midden-Weser staat op het spel

- Advertentie -

Delen

De slagkracht van de zeehavens aan de Weser wordt ernstig aangetast. Dat concluderen drie maritiem-economische organisaties na een mislukte poging om de deelstaat Bremen ervan te overtuigen zich sterk te maken voor de verruiming van de Midden-Weser.

Vorige week is een aanvraag van de Christendemocratische (CDU) en liberale (FDP) fracties in het parlement van Bremen over de aanpassing van de Midden-Weser afgewezen door de fracties van SPD en Groenen. De vereniging van expediteurs in Bremen, het Initiatief Stadtbremische Häfen en het economisch verbond Weser zijn daar niet over te spreken. SPD en Groenen in Bremen hebben volgens hen de kans verspeeld om de bondsregering duidelijk te maken dat de Midden-Weser tussen Minden en Bremen uitgebouwd moet worden.

 

Lichtzinnig

Terwijl de regeringen van de deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen zich wél sterk maken voor dit project, laat Bremen het afweten. De drie organisaties noemen dit kwalijk voor de economische ontwikkeling in de regio.

De toekomst van de Weser-havens wordt volgens hen lichtzinnig op het spel gezet. Dit kan ook gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in de havens. Zonder goede achterlandverbinding worden de Weser-havens volgens de bonden minder slagvaardig. Ze vrezen dat goederenstromen zullen verschuiven naar de ARA-havens.

 

Niet rendabel

In de aanpassing van de Midden-Weser voor grotere binnenschepen is tot nu toe 250 miljoen euro geïnvesteerd. Belastingbetalers in Bremen legden 2,5 miljoen euro bij. De investeringen leveren echter weinig op als 40 procent van de rivier slechts in één richting bevaarbaar is, wat nu het geval is.

Het Duitse verkeersministerie oordeelde onlangs dat de verdere aanpassing van de rivier te duur zou worden. Rederijen en logistieke bedrijven hebben al aangegeven dat ze 110 meter-schepen niet rendabel kunnen exploiteren als de Midden-Weser blijft zoals ze is. Daarmee dreigt de rivier volgens de belangenorganisaties een investeringsruïne te worden.

 

Wereldvreemd

Als alternatief voor de verdere verruiming stelt het verkeersministerie voor om de bedieningstijden van sluizen op de Midden-Weser uit te breiden naar 24 uur, zodat grotere schepen ook ’s nachts kunnen varen. De belangenorganisaties vinden dit een wereldvreemd idee. “De Midden-Weser is ongeschikt voor regelmatige nachtvaarten.”

 

foto: NBA Hannover

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -