- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsEerste schip met private cloud

Eerste schip met private cloud

- Advertentie -

Delen

Op volle zee in de cloud werken, zonder afhankelijk te zijn van dure satellietverbindingen, met service op afstand…dat kan de 80-koppige bemanning van het 108 meter lange offshore support-schip Acta Orion. Dit schip van Acta Marine uit Den Helder vaart sinds november heen en weer naar het Gemini-windmolenpark dat wordt aangelegd in de Noordzee. De wereldwijd eerste private cloud, aan boord van een schip is gebouwd door het Alkmaarse ICT-bedrijf Jongens van Beheer.

Nog niet eerder

Jongens van Beheer heeft al ruim acht jaar ervaring met cloud-diensten. Een private cloud bouwen op een schip was nog niet eerder voorgekomen, vertelt directeur Christian Bosman. “Acta Marine wilde de beschikking hebben over een ICT-infrastructuur die altijd over de juiste capaciteit beschikt om aan wisselende behoeften te kunnen voldoen. Samen met onze partners Huawei (hardware, red.) en Barracuda (beveiliging van de gegevens en verbindingen, red.) hebben we een eersteklas private cloud op dit schip gebouwd.”

“Het schip kan stand alone draaien, waar het zich ook bevindt op zee. Alles is ‘redundant’ (dubbel) uitgevoerd; dus mocht er een server uitvallen, dan vangt een andere server het op. Verbindingen naar het land zijn ook dubbel uitgevoerd en beveiligd, voor een verzekerde uitwisseling van informatie en e-mail.”

 

Acta Orion nachtHotswappable

Tot zover is dit niet heel bijzonder voor de ICT-branche of de offshore-industrie. Wat dit project innovatief maakt, is dat Jongens van Beheer van afstand software en updates kan installeren op de private cloud, zodat het schip altijd up-to-date is en maximaal beveiligd. Jongens van Beheer neemt na de installatie verantwoordelijkheid voor de omgeving en zorgt op afstand dat alles blijft draaien en functioneren zoals is afgesproken.

Om mogelijke technische problemen op zee te ondervangen zijn kritieke reserveonderdelen van de server, storage en noodstroomvoorziening op voorraad aanwezig en hotswappable (dit betekent zonder het systeem uit te schakelen) te vervangen door de crew, die daarvoor duidelijke procedures heeft.

Ook de communicatieverbindingen (internet, data) zijn zodanig ontwikkeld dat altijd de voordeligste optie wordt ingeschakeld. “Als je ver op zee zit en dan gebruik gaat maken van een satellietverbinding, is dat vrij kostbaar. Ons systeem kiest steeds automatisch de meest geschikte internetverbinding. Ook de back-up synchronisaties worden uitgevoerd bij de meest gunstigste dataconnectie.”

 

Virtuele werkplekken

De 80 opvarenden van de Acta Orion werken met virtuele werkplekken die centraal worden beheerd. Het voordeel is dat de werkplekken overal bereikbaar zijn, on- en offshore. Alle bestanden en applicaties worden centraal opgeslagen, waardoor een gebruiker niet meer gebonden is aan één vaste werkplek. Nieuw personeel op het schip kan direct meedraaien en leveranciers kunnen eventueel gebruik maken van een apart deel van de private cloud. De private cloud staat in verbinding met het hoofdkantoor van Acta Marine in Den Helder.

 

Sneller werken

“Wij zijn erg blij dat we voor Jongens van Beheer hebben gekozen voor het aanleggen van de ICT-infrastructuur op de Acta Orion”, vertelt Mark Koenes, ICT-manager bij Acta Marine. “Ze hebben ons geholpen een schip van hoge kwaliteit op te leveren. De Acta Orion is al uitzonderlijk gezien zijn functie, maar de ondersteunende ICT maakt hem nog unieker. Bovendien besparen we hiermee op arbeidskosten doordat de bemanning productiever en sneller kan werken, op alle plekken op het schip. Zij kunnen bovendien continu blijven werken, zonder oponthoud door ICT-problemen.”

“Als de nood aan de man is, kunnen zij zelf onderdelen vervangen, zonder dat er een ICT’ er moet worden ingevlogen om problemen te verhelpen. We worden dus niet meer beperkt door de ICT. Integendeel, de ICT is nu zelfs een verminderd risico binnen het productie- en opleverproces.”

 

Acta Orion kade

 

Acta Orion

De Acta Orion is het grootste schip in de vloot van Acta Marine. Het kwam in het najaar van 2015 in de vaart. De eerste opdracht waarop het schip wordt ingezet is het Gemini-windmolenpark in het Nederlandse deel van de Noordzee, 85 kilometer ten noorden van de kust. Dit wordt met een totale capaciteit van 600 megawatt één van de grootste windparken ter wereld, zowel in omvang als productie.

De Acta Orion biedt ondersteuning tijdens het aanleggen en aansluiten van de elektriciteitskabels in het windpark. Het wordt ook ingezet als basis voor de bemanningen van alle schepen die in het gebied werken. Daarnaast kan het schip ondersteuning bieden bij de bouw en het onderhoud van de windturbines, die worden geplaatst nadat de elektriciteitskabels zijn geïnstalleerd.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -