“Twente is een belangrijke draaischijf in de logistieke corridor tussen de Noordzee en de Baltic.” Dat zei minister Melanie Schultz van Haegen bij de ondertekening van de bestuursovereenkomst voor het verbeteren van de brug- en sluisbediening in Overijssel en de verruiming van de Twentekanalen. Daarvoor was ze donderdag 18 februari te gast bij de Combi Terminal Twente.
Volgens de minister is deze investering niet alleen te danken aan de fysieke infrastructuur in Twente en de ligging, maar vooral ook aan de voorsprong die de regio ontwikkelde door de pragmatische samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid. “Je moet altijd zorgen dat je voorop ligt”, vindt de minister. “De actieve inzet in Twente valt zelfs op in Europa. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”
Minder personeel
Het is de bedoeling dat de brug- en sluisbediening op afstand in zowel Twente als de regio Zwolle-Kampen-Meppel in 2018 een feit is. Met minder personele inzet tóch ruimere openingstijden. Met deze flexibele, meer vraaggestuurde bediening wordt beter op de vraag van de scheepvaart ingespeeld, stellen het ministerie en de provincie. De bedieningstijden zijn dan optimaal afgestemd op de schepen die gebruik maken van de vaarwegen, wat een goede bereikbaarheid garandeert. Schippers melden zich van tevoren aan en binnen de vastgestelde bedientijden is iemand oproepbaar om de bruggen en sluizen op afstand te bedienen.
Door de bediening op afstand vanaf sluis Eefde krijgen sluis Delden en sluis Hengelo in de toekomst dezelfde bedientijden als sluis Eefde. Provincie en Rijk dragen elk de helft van de kosten van deze investering van 2 miljoen euro.
In de regio Zwolle-Kampen-Meppel worden diverse gemeentelijke bruggen op afstand bediend vanaf de Meppelerdiepsluis en Spooldersluis. Hier werken Rijk en regio samen in de bediening. Deze investering van 1 miljoen euro resulteert volgens de provincie in efficiëntere bediening en op termijn ook in kostenbesparing.
Laatste klap
Ruimere openingstijden zijn van groot belang voor het verbeteren van de concurrentiepositie van transport over water, vindt Peter Boudeling. Hij is directeur inkoop, productie en logistiek van veevoeder- en akkerbouwcoöperatie Agrifirm. “Lange wachttijden van schepen kosten tijd en geld.”
De verbreding en verruiming van de Twentekanalen voor schepen tot 110 bij 11,45 meter vindt plaats in de periode 2017-2020. “Er is al veel gerealiseerd aan de Twentekanalen en dit is de laatste klap. De vaarwegen hier hebben enorme potentie om bij te dragen aan de gewenste groei van goederenvervoer over water”, zegt Schultz van Haegen over de ambitie van 400.000 TEU via Container Terminal Twente (CTT) in Hengelo in 2020.
tekst en foto’s: Jan Johan ten Have
Lees meer in De Binnenvaartkrant van 1 maart 2016.