Binnenschepen op de Neckar vervoerden vorig jaar minder bulkgoederen, maar de gestegen containertransporten maakten dit gedeeltelijk goed. Toch lag de totale tonnage zo’n 8% onder het niveau van 2014, wat onder meer een gevolg was van de langdurige periode met lage waterstanden.
In totaal vervoerden binnenschepen over de Neckar ruim 5,9 miljoen ton goederen. De vloot was slechts voor de helft afgeladen en het aantal leegvaarten steeg met 27%. Op de Neckar worden veel bouwmaterialen, kolen, zout, ijzer, chemische producten en landbouwproducten vervoerd, maar ook zware constructies en machineonderdelen.
Energiewende
De hoeveel kolen in de Neckarvaart neemt al jaren af en zal op termijn helemaal verdwijnen. Dat is een gevolg van de Duitse Energiewende: de overgang naar duurzame energievoorziening.
Bij het WSA in Heidelberg is men dan ook blij met de stijgende containercijfers. De containervaart op de Neckar klokte vorig jaar af op 37.684 TEU. Dat was ruim 10% meer dan in 2014 en het beste resultaat ooit.
De Neckar-regio is via vaste containerdiensten meermaals per week verbonden met de havens van Antwerpen en Rotterdam. Door de uitbouw van de containerterminal in Stuttgart zal het containervervoer wellicht de komende jaren verder groeien.
foto: WSA Heidelberg