Door jarenlang achterstallig onderhoud is de Oder als vaarweg sterk onderbenut geraakt. De nieuwe Poolse regering gaat investeren in de rivier. In een onlangs gepresenteerde studie, de Oder Strategie, worden maatregelen voorgesteld om de binnenvaart te versterken.
De studie, een initiatief van de havens van Swinemünde en Stettin, is uitgevoerd door een onderzoeksteam van de universiteit in Stettin onder leiding van de Poolse professor Michal Plucinski. Het rapport is eind januari overhandigd aan de regering.
Swinemünde ligt direct aan de Oostzee, Stettin ligt 65 kilometer verderop in het achterland. De binnenvaart speelt slechts een kleine rol in het vervoer tussen beide havens. Naar mening van de onderzoekers kan die rol versterkt worden, naar het voorbeeld van havens als Hamburg en Antwerpen. Ze stellen concrete maatregelen voor om dit te bereiken.
Promotie
De studie heeft onder meer gekeken hoe op de Oder milieubelangen en economische belangen op elkaar kunnen worden afgestemd. Daarnaast is onderzoen gedaan naar vraag en aanbod in de binnenvaart en de concurrentiepositie van de binnenvaart qua prijs en transportduur.
De Poolse regering wil de Oder uitbouwen tot een klasse 4-vaarweg. Binnenkort wordt in Polen de Oder Gateway Association in het leven geroepen, ook een initiatief van de havens van Stettin en Swinemünde. Die organisatie gaat zich bezighouden met de promotie van de Oder als vaarweg.