Shell heeft bekendgemaakt dat vijftien LNG-aangedreven binnenvaarttankers nieuw worden gebouwd door Veka Shipbuilding in Werkendam. Daarmee komt een einde aan het gerucht dat er veertig nieuwe tankers bij zouden komen. De oliemaatschappij heeft voor de nieuwe schepen langlopende contracten gesloten met Plouvier Transport in Antwerpen en Intertrans Tankschiffahrt, Plouvier’s zusteronderneming in Birsfelden, Zwitserland.
De Wärtsilä-aandrijving zal dual fuel zijn, zodat de 110 meter-schepen ook op gasolie kunnen varen. Naar verluidt kunnen deze motoren voor 98% op LNG varen. Shell stelt bij monde van Grahaeme Henderson, vicepresident Shell Shipping & Maritime, dat Shell een leidende rol speelt bij een grote sprong voorwaarts voor de binnentankvaart met LNG als duurzame brandstof. Daar is de binnentankvaart zelf niet zo sterk van overtuigd. De sector kampt met een hardnekkige overcapaciteit en een op z’n best gelijkblijvend ladingvolume. De Europese vertegenwoordigers van de sector zijn het echter niet met elkaar eens over de benadering van het initiatief van Shell. De Europese Schippers Organisatie (ESO) vindt dat er geen subsidiegeld naar deze nieuwe tankers zou mogen vloeien. De European Barge Union (EBU) is van mening dat het een volledig vrije markt moet zijn voor ondernemers.
2018
De verwachting is dat de eerste schepen reeds eind 2016 in de vaart komen. In 2018 zal de nieuwe vloot compleet zijn. De LNG-aanvoer voor de nieuwe tankers kan volgens Shell via de momenteel in aanbouw zijnde LNG-breakbulk terminal op de Maasvlakte. Shell heeft bovendien opdracht gegeven voor de bouw van een flink LNG-bunkerschip, waar de binnenvaarttankers langszij kunnen komen voor het varend bunkeren van LNG.
Momenteel varen er twee LNG-aangedreven binnenvaarttankers via Interstream voor Shell, de Greenstream en de Green Rhine. De nieuwe schepen worden ingezet in zowel het ARA-verkeer (het gebied Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) als in de Rijnvaart. (artist impression: Shell)