Per 1 januari 2015 versobert Rijkswaterstaat de bediening op verschillende bruggen en sluizen in Nederland. De bezuiniging is het gevolg van het regeerakkoord.
Rijkswaterstaat heeft zelf in kaart gebracht wat de gevolgen zijn. Om de overlast voor de beroepsvaart en de recreatievaart zo veel mogelijk te beperken heeft de dienst samen met het bedrijfsleven, de binnenvaart en Provincies geprobeerd per regio de minst ingrijpende oplossingen te kiezen. Voor de scheepvaart betekenen de versoberingsmaatregelen echter een grotere kans op wachttijden.
Minder of geen bediening
De bediening verandert op verschillende manieren. Voor sommige sluizen en bruggen geldt dat de bedieningstijden worden ingekort. In rustige perioden is dan minder of geen bediening. Op enkele bedieningscentrales wordt voortaan met minder sluismeesters gewerkt, waardoor minder bruggen of sluizen tegelijk bediend kunnen worden.
In andere gevallen gaat Rijkswaterstaat de sluis op aanvraag bedienen, waarbij de sluismeester op afroep beschikbaar is of tussen één of meerdere sluizen pendelt. Een schipper moet zijn doorvaart dan van te voren aanvragen.
Overleg met diverse belanghebbenden
De aanpassingen gelden voor bruggen en sluizen over heel Nederland. Rijkswaterstaat heeft in de zomer van 2013 met de diverse belanghebbenden in de getroffen regio’s overlegd over de versobering van de bediening. ‘Er is gestreefd de effecten voor de scheepvaart en de omgeving zo beperkt mogelijk te houden door meer vraaggestuurd te werken, de bediening aan te passen op het scheepsaanbod en door financiële bijdragen voor aanvullende service door Provincies.’
De maatregelen zijn ook besproken met de landelijke vertegenwoordigers van de verladers, de beroeps- en de recreatievaart. De belangrijke doorgaande vaarwegen worden zoveel mogelijk ontzien, aldus Rijkswaterstaat.