Rijkwaterstaat start maandag 6 oktober met de werkzaamheden uit aan de onderkant van de Jutphasebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nieuwegein. Het gaat onder meer om las- en slijpwerk om de constructie te versterken.
De werkzaamheden zijn om veiligheidsredenen voor de scheepvaart afgeschermd zodat geen vonken op de schepen komen. Opvarenden kunnen wel het lichtschijnsel van de laswerkzaamheden zien.
Verhoogd
De renovatiewerkzaamheden aan de Jutphasebrug verlopen goed. Sinds dit voorjaar rijdt verkeer over een tijdelijke hulpbrug, terwijl Rijkswaterstaat daarnaast de oorspronkelijke brug grondig onder handen neemt. De renovatie van de boog is inmiddels bijna klaar.
Op maandag 6 oktober begint de renovatie van de onderkant van de brug. Om de hinder voor de scheepvaart te beperken, is de brug tijdelijk verhoogd. Op die manier hebben schepen geen last van de werkwagen die onder de brug hangt. Tijdens montage en verwijdering van de werkwagen zet Rijkswaterstaat scheepvaartbegeleiding in.
Lassen en slijpen
Vanuit de werkwagen wordt de constructie van de brug aan de onderzijde versterkt. De wagen is goed afgeschermd, zodat schepen geen last hebben van het benodigde las- en slijpwerk. Rijkswaterstaat zet daarnaast de onderkant van de Jutphasebrug opnieuw in de verf. Ook het niet meer in gebruik zijnde fietspad aan de noordkant van de brug wordt weggehaald en ook dit wordt veilig afgeschermd voor de scheepvaart.
Terugschuiven
Eind 2015 is de renovatie van de Jutphasebrug helemaal klaar en wordt de opgeknapte brug teruggeschoven en op zijn definitieve hoogte gebracht. Dat is ca 45 centimeter hoger dan voor de renovatie, zodat grotere containerschepen (4-laags) onder de brug door kunnen varen. De brug kan dan weer dertig jaar mee.
KARGO
De renovatie van de Jutphasebrug is onderdeel van het project KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud). Binnen dit project renoveert Rijkswaterstaat acht stalen boogbruggen.