Landrat Wolfgang Spreen opende dinsdag 30 september de eerste editie van de twee dagen durende binnenvaartbeurs Shipping Technics Logistics (STL) in het Duitse Kalkar. Het is voor het eerst in tien jaar dat er weer een binnenvaartbeurs in Duitsland plaatsvindt. De sector is bijeen op het Wunderland-complex rondom de nooit in gebruik genomen kernreactor Schneller Brüter.
Landrat Speen bij de opening van de beurs. (foto Sarah De Preter)
Wunderland is een vrijetijds-, hotel- en congrescentrum, dat ook over een gloednieuwe beurshal beschikt. ‘Wij kijken met grote tevredenheid naar de ontwikkelingen die hier hebben plaatsgevonden, zei Spreen. Hij prees de Nederlandse ondernemers Hennie van der Most en Han Groot Obbink, die honderden miljoenen in het complex geïnvesteerd hebben en zo werkgelegenheid creëerden voor 500 personen.’
Spreen: ‘Iedereen kent de geschiedenis van dit terrein. Het was een mislukt miljardenproject dat op nieuwe ideeën wachtte. Hier is met veel innovatievermogen en Fingerspitzengefühl iets moois tot stand gekomen. Wunderland is een echte trekpleister geworden. We zijn blij met de jaarlijks stijgende bezoekerscijfers. Bijna de helft van de bezoekers komt uit Nederland.’
Grensoverschrijdend
Op het Wunderland-complex worden steeds vaker beurzen georganiseerd – nu dus ook een binnenvaartbeurs. Spreen noemde de STL een mooie kans voor de maritieme sector om grensoverschrijdende contacten te leggen en te onderhouden: ‘Het grote aantal standhouders maakt duidelijk dat de keuze voor deze locatie de juiste was. ‘
Ocke Hamann van de Industrie- en Handelskamer Niederrhein wees op de 160 miljoen ton goederen die jaarlijks op de Rijn Kalkar passeren. Hij noemde de binnenvaart zeer belangrijk voor Noordrijn-Westfalen: ‘De Rijn heeft nog vrije capaciteiten en onze havens staan goed opgesteld.’
Signaal
‘De regio is volop in ontwikkeling – kijk bijvoorbeeld naar het Deltaport-project. Naast de goederenvaart zouden we graag nog wat meer passagiersschepen zien, want ook op toeristisch vlak heeft de Nederrijn veel te bieden.’
Hamann noemde de binnenvaart een sector met toekomst. ‘Van deze beurs gaat het signaal uit dat binnenvaart helemaal niet oubollig of romantisch is, maar innovatief en toekomstgericht.’
(Sarah De Preter)