Op 24 september is een promotiecampagne gestart voor de Vlaamse binnenvaart: Watersnelweg.be. Op drie locaties werden levensgrote schepen nagebouwd langs autowegen. Ze zijn opgebouwd met de materialen die ze normaal vervoeren. De bedrijven AB InBev (Leuven), Ebema (Zutendaal) en Isolava (Wielsbeke) verlenen hun medewerking aan deze stunt. Ook de Vlaamse mobiliteitsminister Ben Weyts steunt de campagne.
Ebema bouwde zijn schip in Zutendaal langs het kanaal.
Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) bundelt voor een communicatiecampagne haar krachten met vaarwegbeheerders NV De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse regering.
Binnenvaart mag gezien worden
‘Met een totaal vervoerd volume van 68 miljoen ton in 2013 is de binnenvaart een belangrijke speler in het goederenvervoer in Vlaanderen’, aldus PBV. De binnenvaart mag gezien worden, vindt de promotieclub. ‘Binnenvaart is onderdeel van een breed vertakte economische waardeketen. Geen binnenvaart zonder eigentijdse watergebonden infrastructuur of zonder het samenspel met de andere vervoersmiddelen die logistieke oplossingen compleet maken. Geen binnenvaart zonder stimulerend beleid en motiverend omgevingskader en zonder hoofden en handen om het werk te verrichten. Dit alles maakt dat de sector alleen maar gebaat is met samenwerking en compromis.’
Onbekend is onbemind
De grootste rem op de groei van de binnenvaart is volgens PBV het gebrek aan kennis bij verladers over de mogelijkheden die vervoer over water biedt. Ben Weyts, steunt om deze reden de campagne: ‘Met onze dichtgeslibde wegen moeten we maximaal werk maken van alternatieven voor auto- en vrachtwagenvervoer. Of beter: er voor zorgen dat niet het volledige traject wordt afgelegd met de auto of vrachtwagen. Daarvoor vormt de binnenvaart een uitstekende uitweg. Onbekend is onbemind. Daarom deze campagne; om zowel de ecologische als economische voordelen voor het voetlicht te plaatsen.’ Aldus de Vlaamse minister van – onder meer – Mobiliteit.
Het schip bij AB InBev staat vlak bij de gebouwen van de brouwerij.
Aandacht trekken
Om de aandacht op de binnenvaart te vestigen werd op drie plaatsen in Vlaanderen een schip gebouwd van de materialen die ze normaal vervoeren. Alle schepen zijn ongeveer 40 meter lang, en 5 tot 6 meter hoog. Ze staan op zichtlocaties om maximaal de aandacht te trekken.
Het schip bij AB InBev staat op het Joanna-Maria Artoisplein in Leuven, vlak bij de gebouwen van de brouwerij. Meer dan 7.000 kratten waren nodig voor de constructie. Ebema (producent van betonnen bestratingsmaterialen) bouwde zijn schip aan de Dijkstraat in Zutendaal, langs het kanaal. Het liet hiervoor 232 ton stapelblokken aanrukken. Het schip van Isolava (fabrikant van gipsblokken en gipsplaten) staat aan de Expressweg in Wielsbeke. Het geheel werd opgetrokken met 153 ton gipsblokken.
Veelzijdigheid
Voorzitter Patrick Moenaert van Promotie Binnenvaart Vlaanderen zegt dat de campagne in eerste instantie op bedrijven gericht is: ‘We willen de appetijt opwekken van potentiële gebruikers om het zelf ook te proberen. We vragen daarom expliciet wat we voor u kunnen verschepen. Tegelijk zoeken we extra draagvlak bij het brede publiek en de politiek. Binnenvaart erkennen als deel van de oplossing voor het mobiliteitsprobleem en vanuit die optiek gestimuleerd worden om te investeren in watergebonden infrastructuur.’
‘Met deze stunt willen we binnenvaart neerzetten als modern en innovatief. We benadrukken de veelzijdigheid van binnenvaart door het tonen van verschillende ladingen en gebruikers. In de campagne laten we vooral de gebruikers van de binnenvaart aan het woord. De tijd dat enkel bulkproducten via het water getransporteerd werden, ligt ver achter ons.’
Het schip van Isolava in Wielsbeke werd opgetrokken met gipsblokken.