Op 2 september heeft ECT in Rotterdam de 150 miljoenste TEU overgeslagen sinds de oprichting in 1967. ECT is daarmee de eerste containerterminaloperator in Europa die deze unieke mijlpaal bereikt. Eindelijk positief nieuws voor het al maanden door vertragingen geplaagde bedrijf.
150 miljoen TEU komt overeen met een rij containers van ruim 900.000 kilometer lang. Oftewel van hier naar de maan en terug en dan nog een paar keer de wereld rond.
De 150.000.000e container. (foto ECT)
De allereerste container sloeg ECT in 1967 over in de Eemhaven, op de terminal die nu ECT City Terminal heet. Het zwaartepunt van de containeroverslag ligt tegenwoordig echter op de Maasvlakte, waar de pionier al in de vorige eeuw het concept van de geautomatiseerde terminal introduceerde op de ECT Delta Terminal. In 2008 volgde op de Maasvlakte de Euromax Terminal Rotterdam. De ECT Delta Terminal en de Euromax Terminal Rotterdam kunnen de grootste schepen ter wereld afhandelen.
Schaalvergroting
President-directeur Jan Westerhoud: ‘De mijlpaal van 150 miljoen TEU symboliseert voor mij de kracht van teamwork: van onze medewerkers die 24 uur per dag, zeven dagen per week het lossen en laden organiseren én met onze klanten die ECT al bijna vijftig jaar het vertrouwen geven.”
ECT investeert om de snel doorzettende schaalvergroting in de containerscheepvaart bij te benen. Op de ECT Delta Terminal loopt een groot investeringsprogramma in onder andere nieuwe kadekranen, hybride Automatisch Gestuurde Voertuigen (AGV’s) en Automatische Stapelkranen (ASC’s). Onlangs is aan de zuidzijde van de ECT Delta Terminal de Amazonehaven verbreed, zodat ECT ook hier onder praktisch alle omstandigheden de allergrootste schepen kan ontvangen.