- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPremium Barge Service krijgt tweede loop in Antwerpen

Premium Barge Service krijgt tweede loop in Antwerpen

- Advertentie -

Delen

Deze maand wordt de Premium Barge Service in de haven van Antwerpen uitgebreid met een tweede loop. Met deze nieuwe service wordt verladers en logistieke bedrijven in de Waaslandhaven een regelmatige en betrouwbare verbinding geboden met de belangrijkste diepzeecontainerterminals. Dit moet de bestaande containerstromen binnen de haven optimaliseren. Het interne vervoer over de weg kan ermee omlaag.

Antwerp Port Shuttle
In de zomer van 2013 lanceerde Havenbedrijf Antwerpen een open projectoproep. Het doel was om de terminals in de Waaslandhaven achter de Kallosluis op duurzame wijze aan te sluiten op de containerterminals op de Schelde- en de rechteroever. Uit de ingezonden voorstellen is het project Premium Barge Service – loop 2 geselecteerd, dat gedurende een beperkte periode opstartsteun van het Havenbedrijf zal ontvangen.

De operator van de Premium Barge Service is Antwerp Port Shuttle, een joint venture tussen Van Uden (CEM), Euroports en Shipit en een voortzetting van het samenwerkingsverband ABC. APS spitst zich hoofdzakelijk toe op intraportuair vervoer van containers binnen de Antwerpse haven.

Vast vaarschema
De tweede loop die nu start, verbindt de Waaslandhaven dagelijks met de containerterminals op de Schelde- en rechteroever. De kracht van het concept ligt in het vaste en transparante vaarschema van het binnenvaartschip. Dankzij de vaste tijdvensters van Premium Barge Service kunnen de goederenbehandelaars hun terminalplanning afstemmen op de komst van het schip. De havenkapiteindienst zal in zijn sluisplanning rekening houden met deze dienst zodat de binnenschepen zo snel mogelijk worden geschut.

Masterplan
Een vlotte bereikbaarheid is van groot belang voor de Antwerpse haven om de concurrentiepositie van de haven te garanderen, aldus het Havenbedrijf. Dat heeft een Masterplan voor de binnenvaart. Daarbij wordt gestreefd naar een verhoging van het aandeel van ervoer over water in het containervervoer. Dat moet van 36 procent in 2013 naar 42 procent in 2030.
Eén van de onderdelen van het Masterplan is het creëren van een goede doorstroming en een verdere optimalisatie van de haveninterne distributie om de binnenvaart te versterken. Vanuit die optiek werd in 2010 de Premium Barge Service gelanceerd. De eerste loop gaat dagelijks van de Scheldeterminals naar het Deurganckdok op Linkeroever en het Delwaidedok op Rechteroever. Dankzij het succes van deze dienst komt er nu dus een tweede loop ter ontsluiting van de Waaslandhaven.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -