Staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken & Werkgelegenheid heeft besloten de verplichtstelling van het Bedrijfspensioenfonds voor de Rijn- en Binnenvaart niet in te trekken. Dat meldt het CBRB vandaag. De organisatie is blij met de beslissing: ‘Daarmee wordt een belangrijke bedreiging voor het fonds, en voor het behoud van een eigen pensioenregeling voor de bedrijfstak, voorlopig weggenomen.’
Te weinig aangesloten werkgevers
In 2010 heeft het ministerie van SZW de representativiteit van de werkgeversorganisaties in de binnenvaart getoetst om te beoordelen of er nog voldoende draagvlak bestond voor een pensioenregeling die voor de hele bedrijfstak geldt. Destijds waren te weinig werkgevers aangesloten bij de binnenvaartorganisaties. Die kregen vervolgens enkele jaren de tijd gekregen om de representativiteit te verbeteren.
Eind 2012 waren de georganiseerde werkgevers (leden van CBRB en BBU) goed voor 52,33 procent van het totale aantal werknemers in de binnenvaart. Te weinig voor de wettelijk vereiste 55 procent, maar Klijnsma ziet in de toename voldoende perspectief om voorlopig af te zien van de dreigende intrekking van de verplichting. Begin 2018 zal de staatssecretaris de representativiteit echter opnieuw toetsen.
Wervingsacties
In 2011 en 2012 hebben het CBRB en de BBU diverse wervingsacties gedaan om extra leden te trekken en zo de representativiteit te verbeteren. ‘Mede door de ongunstige economische omstandigheden hebben deze echter slechts een zeer mager resultaat opgeleverd’, blikt het CBRB nu terug. ‘Daarnaast hebben beide organisaties hun ledenadministratie aangevuld en zodoende beter onderzoek naar de representativiteit mogelijk gemaakt. Ook daardoor is het percentage gestegen.’
Voor nu is het CBRB zeer ingenomen met het besluit van de staatssecretaris. ‘Dat betekent echter niet dat de kwestie nu van de baan is. Om begin 2018 aan de wettelijke eis te voldoen zal per eind 2016 een organisatiegraad van tenminste 55 procent moeten worden aangetoond. Het CBRB gaat die uitdaging aan en rekent daarbij, in het belang van de werkgevers in de bedrijfstak, op een constructieve samenwerking met BLN.’