Federaal staatssecretaris Servais Verherstraeten, onder meer verantwoordelijk voor duurzame ontwikkeling, bracht vandaag een bezoek aan de Antwerpse haven. Daar bezocht hij onder meer Gyproc Saint-Gobain. De producent van gipskartonplaten laat sinds 2012 zijn lading tussen Kallo en Amsterdam over water vervoeren. Het binnenschip kan tot 700 pallets gipsplaten in één keer vervoeren. Dat komt overeen met veertig vrachtwagens en leidt tot 35 procent minder CO2-uitstoot.
Staatssecretaris Verherstraeten in gesprek met plant manager Bart Van Belle (links) en Rini Quirijns (midden) van Gyproc Saint-Gobain. (foto Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen)
In het kader van het Masterplan 2020 wil het Havenbedrijf Antwerpen meer en meer toespitsen op milieuvriendelijker en duurzamer transport. De doelstelling is om in 2020 het transport via de binnenvaart te verhogen van de huidige 35 naar 42 procent.
Koploper
Staatssecretaris Verherstraeten werd in het Havenhuis, in het bijzijn van GHA-voorzitter Marc Van Peel, geïnformeerd over de voortgang van de duurzaamheidsrapportage van de Antwerpse haven. Die heeft de ambitie zich te positioneren als koploper op het vlak van duurzaamheid en stelde als eerste haven ter wereld een havenbrede rapportering op, waartoe zowel de havengemeenschap (Alfaport) als het Havenbedrijf en de Maatschappij Linker Scheldeoever hun bijdrage leverden. De havengemeenschap won hiervoor de prestigieuze Environmental World Ports Award 2013.
Bijna Energie Neutraal
‘Het is bemoedigend om vast te stellen dat de initiatieven die door zowel de federale als regionale overheden gesteund worden, resultaat opleveren’, aldus Verherstraeten. ‘Gyproc levert het bewijs dat investeren in duurzame productieprocessen en mobiliteit mogelijk is én resultaat oplevert. De Antwerpse haven heeft met het duurzaamheidsverslag de perfecte tool in handen om bedrijven te informeren over de effecten van genomen maatregelen en hen te motiveren om op de ingeslagen weg verder te gaan.’
‘Ook de overheid kiest voor duurzaamheid. Zo maken we nu al werk van de “Bijna Energie Neutraal”-norm die door Europa pas in 2019 wordt ingevoerd. Dat is goed voor mens, milieu en samenleving.’