Het Droge Lading Comité werkt aan een algemene ‘Pool-overeenkomst’ die voor groepen samenwerkende binnenvaartondernemers als basis kan dienen. De binnenvaartpools voor grote schepen vormen een cruciaal bestanddeel in de plannen om de sector gezond te maken.
Het Droge Lading Comité werkt de aanbevelingen uit die de Universiteit van Antwerpen 14 september op het congres ‘Bakens Verzetten’ deed. “Deze aanbevelingen betroffen het slopen van oudere grote schepen, het niet in de vaart brengen van nieuwe schepen, het heroverwegen van de staatsgarantie en de samenwerking in pools. Deze aanbevelingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo is het bijvoorbeeld dweilen met de kraan open wanneer er wel schepen worden gesloopt, maar er vervolgens casco’s worden afgebouwd. Ook heeft het weinig zin om pools te vormen wanneer de andere aanbevelingen niet worden opgevolgd.”
Banken en overheid
De pools zullen door de binnenvaartondernemers zelf moeten worden gevormd, stelt het DLC. Voor de andere aanbevelingen zijn ook de banken en de overheid nodig. Om te voorkomen dat er straks wel pools zijn, maar nog geen afspraken over bijvoorbeeld het slopen van oudere schepen, is het DLC in gesprek met de banken en de overheid om die afspraken te concretiseren. “Gezien de uitspraken van de banken tijdens het congres en de voortgang van de gesprekken heeft het DLC er vertrouwen in dat er straks een uitgebalanceerd pakket van maatregelen ligt om de drogeladingvaart in een verantwoord economisch vaarwater te brengen.”
Deze week is de website www.drogeladingcomite.eu in de lucht. Die geeft actuele ontwikkelingen en achtergrond informatie. Ook kunnen scheepseigenaren zich er aanmelden om steun te betuigen aan de plannen.