- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGreenstream is Schip van het Jaar

Greenstream is Schip van het Jaar

- Advertentie -

Delen

De Greenstream is uitgeroepen tot Schip van het Jaar 2013. De eerste volledig op LNG varende binnenvaarttanker is gebouwd door Peters Shipyards. Het schip vaart bij Interstream Barging in charter voor Shell.

De vijf belangrijkste maritieme prijzen voor reders, scheepswerven, studenten, ontwerpers en toeleveranciers zijn donderdagavond 31 oktober tijdens het Maritime Awards Gala 2013 uitgereikt. Gastvrouw Anita Witzier maakte samen met de juryvoorzitters de winnaars bekend ten overstaan van 900 maritieme professionals, politici en de pers in De Broodfabriek in Rijswijk.

 

De winnaars van de Maritime Gala Awards 2013. Derde van links is CEO Geert van Voorn van Peters Shipyards. (foto Hans Heiligers)

De vijf maritieme prijzen zijn uitgereikt aan: Heerema Marine Contractors met constructieschip Aegir (KVNR Shipping Award), binnenvaarttanker Greenstream van Peters Shipyards (KNVTS Schip van het Jaar prijs), de Collaborative Design Tools van Jan van der Zee (VNSI Wim Timmersprijs), Kranendonk Production Systems BV met het Edge Preparation System (HME Maritime Innovation Award) en LTZT 3 Jordy van de Mheen (Koninklijke Marine Van Hengel-Spengler prijs).

Aegir
Constructieschip Aegir, bij Heerema Marine Contractors (HMC) het Zwitsers zakmes genoemd, legt op twee manieren pijpen in ultradiep water en combineert dit met zwaar hijs- en constructiewerk. Het schip van 50.000 ton is zowel imposant in omvang als in prestaties. De Aegir is uitgerust met een kraan dit tot 4.000 ton kan tillen en lasten tot 3.500 meter onder de waterlijn kan laten zakken. Daarmee steekt de Aegir volgens de jury met kop en schouders boven de andere nominaties uit en werd unaniem als winnaar van de KVNR Shipping Award 2013 gekozen.
Tineke Netelenbos, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) en juryvoorzitter KVNR Shipping Award: “Met vijf genomineerden in 2013 laten de Nederlandse reders zien dat ze ook in economisch moeilijke tijden een schone en zuinige scheepvaart willen. De Aegir van Heerema zit in de categorie uitzonderlijk innovatief, waarbij de aandacht voor het milieu zeer groot is. Met het hoofdkantoor, gevestigd in Nederland, geeft dit bedrijf ook een grote impuls aan werkgelegenheid en kennis. De officieren op de Heerema-vloot zijn daarbij vooral Nederlands en hoog opgeleid.”

Greenstream
De jury van de KNVTS Schip van het Jaar prijs heeft de Greenstream van Peters Shipyards uitgeroepen tot Schip van het Jaar 2013. De binnenvaarttanker, die sinds het begin van dit jaar voor Shell Nederland vaart, gebruikt uitsluitend LNG (vloeibaar aardgas) voor de voortstuwingsinstallatie en het hulpbedrijf. Dit zorgt voor een aanzienlijke reductie van emissies: twintig tot vijfentwintig procent minder CO2, ruim tachtig procent minder NOx en nagenoeg in het geheel geen emissies van SO2 en roetdeeltjes (fijnstof). De verblijven voor de bemanning en het stuurhuis staan op het voorschip, ver weg van de machine-installaties. Dat is niet alleen veiliger, maar ook een stuk comfortabeler. De bijzondere vormgeving en groene kleur zorgen er bovendien voor dat de Greenstream niet alleen een innovatief schip is, maar er ook zo uitziet.

Jong talent
In het jaar dat de Koninklijke Marine 525 jaar bestaat, is voor het eerst de Van Hengel-Spengler prijs uitgereikt. De prijs is ingesteld voor de beste operationele innovatie door jonge studenten. LTZT 3 Jordy van de Mheen (23 jaar) mag zich de eerste winnaar van deze prijs noemen. Van de Mheen heeft de Submarine Power System Design Tool (SPSDT) ontworpen met een unieke Graphical User Interface. De tool kan (dieselelektrische) onderzeebootprestaties vergelijken voor verschillende energie opslag systemen.
Admiraal Matthieu Borsboom, Commandant Zeestrijdkrachten reikte op het Maritime Awards Gala de prijs uit: "Ik ben blij met de hoge kwaliteit van de inzendingen. Het zegt heel veel over waar we als organisatie staan. De Van Hengel-Spengler prijs is een nieuwe prijs die we speciaal hebben opgericht om kwaliteit en innovatie onder jong talent te stimuleren. Deze gedachte past helemaal bij de marine. Daarbij sluit het naadloos aan bij ons jubileum 525 jaar Koninklijke Marine dat het thema innovatie draagt."

Collaborative Design Tools
De winnaar van de VNSI Wim Timmersprijs is Jan van der Zee met zijn ‘Collaborative Design Tools’. Hij bedacht een systeem waardoor ingewikkelde ontwerpprogramma’s al vroeg in het proces met elkaar kunnen ‘praten’. Van der Zee bracht een koppeling tot stand tussen een scheepsindelingsmodule en een Computer Aided Design-systeem. Deze koppeling verkort de benodigde tijd voor het opzetten en bijhouden van tekeningen in het aanbiedingstraject en maakt het mogelijk kritische analyses, zoals lekstabiliteitberekeningen, veel eerder in dat traject te kunnen uitvoeren. Door op een slimme manier gebruik te maken van nieuwe softwaremogelijkheden heeft Van der Zee aangetoond dat ontwerpers hun proces aanzienlijk kunnen versnellen en verbeteren.

Kranendonk
Kranendonk Production Systems BV sleept met het ‘Edge Preparation System’ de HME Maritime Innovation Award in de wacht. Het Edge Preparation System zorgt voor een uiterst nauwkeurige afronding van staalplaten. Hiermee levert het bedrijf een oplossing voor scheepswerven om te kunnen voldoen aan de IMO PSPC-regelgeving voor beschermende coatings voor ballasttanks. De ontwikkeling van dit soort pionierende scheepsbouwautomatisering zet Nederland als innovatief scheepsbouwland op de kaart. Daarbij draagt de ontwikkeling van het Edge Preparation System bij aan het concurrentievermogen en de innovatieve uitstraling van de Nederlandse maritieme sector. De toepasbaarheid in de praktijk, financiële potentie en een juiste timing leiden ertoe dat het ‘Edge Preparation System´ vrijwel unaniem werd verkozen tot winnaar van de HME Maritime Innovation Award 2013.

Ambassadeurs
Met de opening van het Maritime Awards Gala door Pim van Gulpen, voorzitter Stichting Maritieme Prijzen, is ook de Maritime Week 2013 officieel geopend. Onder de vlag ‘Samen welvarend’ wordt van 31 oktober tot en met 9 november 2013 de aandacht gevestigd op het innovatieve karakter, de gezonde handelsgeest en de duurzame focus van de sector.
Arie Kraaijeveld, voorzitter Nederland Maritiem Land, maakte aansluitend de eerste Young Maritime Representative bekend. Of liever gezegd de eerste twee. Michelle van der Wees en Coen Bouhuys overtuigden allebei zo sterk met hun enthousiasme en passie, dat de jury hen beiden heeft benoemd tot ambassadeur. Komend jaar treden zij op als boegbeeld van de maritieme sector om andere jongeren te enthousiasmeren.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -