Dockwise heeft het contract verworven voor het afvoeren van het wrak van de Costa Concordia. De dochteronderneming van Koninklijke Boskalis Westminster zet daarvoor de Dockwise Vanguard in, het grootste halfafzinkbare schip ter wereld. Daar kan het op 13 januari 2012 voor de Italiaanse kust gezonken cruiseschip op geladen worden.
Na de succesvolle operatie om de Costa Concordia overeind te trekken, en in afwachting van het opdrijven van het schip, heeft Dockwise overleg gevoerd met rederij Costa Crociere om een veilige oplossing te vinden om het bij het eiland Giglio gelegen Concordia-wrak af te voeren.
Unieke operatie
Er is besloten tot een unieke operatie waarbij de Concordia in zijn geheel op de Dockwise Vanguard wordt geladen en vervolgens veilig naar een locatie wordt vervoerd om te worden gesloopt. De opdrachtgever moet in overleg met de lokale autoriteiten nog een besluit nemen over de eindbestemming. Het slopen van het schip in Italië is een van de mogelijkheden die nog wordt onderzocht.
Zo moet de Costa Concordia op de Dockwise Vanguard komen te liggen. (illustratie Boskalis)
Als onderdeel van het contract zal de Dockwise Vanguard een aantal aanpassingen ondergaan om het laden van de Concordia in zijn huidige staat mogelijk te maken. De operatie staat gepland voor medio 2014 en met de beschreven werkzaamheden is een waarde gemoeid van circa 30 miljoen dollar.
Ontworpen voor extreem zware lading
De Dockwise Vanguard is het grootste halfafzinkbare schip ter wereld en neemt daardoor een bijzondere positie in voor het droog en veilig vervoeren van extreem zware ladingen. Het schip is oorspronkelijk ontworpen voor het transporteren van olie- en gasplatforms op zee, maar kan ook andere vaartuigen vervoeren en gebruikt worden als droogdokfaciliteit op zee.
De Dockwise Vanguard heeft een open en platte achtersteven en een dek zonder boeg, zodat hij in staat is om ladingen te vervoeren die langer en breder zijn dan het dekoppervlak van 275 bij 70 meter. Wanneer de ballasttanks met water worden gevuld, zinkt het dek van het schip af tot onder de waterspiegel waardoor ladingen met een grote diepgang kunnen worden geladen.
Als de Dockwise Vanguard eenmaal half afgezonken is, zal de drijvende Costa Concordia boven het dek in positie worden gebracht. Vervolgens zullen de ballasttanks worden leeggepompt en zal het schip inclusief het cruiseschip boven de waterspiegel worden gebracht zodat de lading snel en veilig kan worden verscheept.
Smit Salvage
In de eerste maanden na het scheepsongeval was Boskalis eveneens betrokken en verleende een ander dochterbedrijf, Smit Salvage, zogeheten emergency response-diensten. SMIT Salvage is er, samen met zijn lokale partner Tito Neri, in geslaagd om de bunkerolie uit het schip te verwijderen en hield van half januari tot half maart 2012 toezicht op het gestrande schip.